Drygt 36 000 besökare på sex dagar. Stockholm Beer & Whisky fortsätter att locka många besökare även om man tappade lite jämfört med förra året.
Den exakta besökssiffran är inte spikad, men någonstans på drygt 36 000 besökare kan man räkna in för i år. Det är en siffra som festivalgeneralen Marianne Wallberg är mycket nöjd med.
– Jag trodde att vi skulle tappa fler besökare och i fjol var det lite för trångt på lördagarna. Jag trodde att vi skulle ha mellan 34 000 och 35 000 besökare. Det här är över vår prognos, säger hon.
I fjol var det cirka 38 700 besökare på festivalen, men flera faktorer fanns i år som gjorde att Wallberg trodde att besöksantalet skulle bli lägre. Bland annat hade det delats ut färre fackbiljetter och dessutom samlades 51 000 personer på Friends Arena den andra lördagen för att se Sverige spela VM-kval i fotboll.
– Såväl besökare som utställare som jag pratat med har varit väldigt nöjda, säger Wallberg.
Under själva festivalen var det flera besökare som reagerade på att etablerade bryggerier som till exempel Oppigårds, Nils Oscar och Jämtlands Bryggeri inte fanns med den här gången. Wallberg hoppas att de ska hitta tillbaka till festivalen igen.
– Vi har en dialog hela tiden och jag vet att flera tycker att det är tufft att klara av två helger i Stockholm.
En nyhet på årets festival var den gemensamma monter som bryggerierna från Dalarna hade. Wallberg tror på flera sådana gemensamma montrar framöver och ser det heller inte som omöjligt att i framtiden låta utställare vara med på en av de två helgerna.
– Problemet då är att alla vill vara med den andra helgen. Vi pratar hela tiden med utställarna och här vad de vill förändra. Vi stängde tidigare på torsdagar i år, och det var för att utställarna föreslog det, säger Wallberg.