För att lyckas sälja ett öl är det viktigt med en snygg design, men det finns även andra spännande sätt att använda flaskan och burken. Här är fyra exempel på svenska öl som gått utanför ramarna det senaste året.
POPPELS LÅTER KUNDERNA BESTÄMMA SMAKEN
Med 75 Degrees IPA har Poppels Bryggeri tagit ett nytt grepp för att engagera de trogna Poppelsdrickarna. Bryggeriet låter helt enkelt dem vara med och forma smaken. Första versionen av ölet släpptes den 23 december 2024 som ordervara på Systembolaget och alla som beställer ölet får möjlighet att tycka till om receptet genom att ta fram mobilen och skanna en QR-kod på burken. Synpunkterna som Poppels får in från kunderna kommer att påverka det slutgiltiga receptet på ölet, som kommer att återlanseras i början av mars. Burkens design liknar ett labbformulär med skalor för beska, grumlighet, färg, viskositet med mera – och det är alltså de variablerna som kunderna får tycka till om. Burken innehåller en New England-IPA, så med stor sannolikhet kommer den inte sluta som en stout eller en suröl, men kanske blir ipan lite mer bitter, grumlig, aromatisk eller fruktig.
ÅRE BRYGGCOMPAGNI TÄNKER SMÅTT
Storleken spelar roll – åtminstone om du frågar Åre Bryggcompagni. I somras lanserade de ölet En liten lager på 25-centilitersburk, ett litet experiment som blev en stor succé. Som namnet antyder är det en ljus hantverkslager, alltså ett öl som redan från början kostar betydligt mer än storbryggeriernas lageröl. Och trots att den lilla burken kostar lika mycket som bryggeriets 33-centilitersvariant (och att burkarna ofta står jämte varandra i de lokala bolagshyllorna) så väljer många kunder ändå att köpa den mindre burken. Trots att de alltså får mindre öl för samma peng. Varför kan man fråga sig? Tja, vi har en handfull teorier: 1) Folk vill lura sig själva att dricka mindre. 2) Burken är gullig och lätt att bära med sig. 3) En liten öl hinner aldrig bli ljummen i solen. (Eller vad tror du? Skicka gärna dina teorier till oss på Beernews.) Efter framgången har Åre Bryggcompagni följt upp med En liten IPA och En liten julöl – kanske är det här början på en ny svensk öltrend?
ERIKSBERG BYTER HÖGTIDSKLÄDER PÅ ÖLET
En undersökning från Carlsberg Sverige och Eriksberg visar att långt över hälften av alla svenska julölsköpare har minst en flaska kvar efter julen. För att bidra till att minska julsvinnet har Eriksberg hittat på en enkel lösning på problemet: en flaska med två olika etiketter. När julen är över kan man helt enkelt dressa om sin Eriksberg Julöl till en påsköl genom att pilla bort den röda juletiketten, under vilken en gul påsketikett gömmer sig. På så sätt kan samma flaska följa med till våren, istället för att hamna i vasken och utan att man behöver skämmas för att ställa fram en julöl på påskbordet. Men är julöl och påsköl verkligen samma sak kanske du frågar dig? Svaret: Det kan det definitivt vara. Precis som julöl är påsköl inte en definierad ölstil och uppenbarligen tycker Eriksberg att den här ölen passar lika bra vid båda högtiderna. Vi på Beernews har dock en annan fråga: Varför ska svenska folket vänta ända till påsk med att korka upp flaskorna? Mörk lageröl är ju precis lika gott varje dag, året om.
BARLIND BEER VÄNDER PÅ KONCEPTET
Etiketten på Hôl i bônn från det lilla bryggeriet Barlind Beer på Bohus-Björkö blev förra året nominerad till Svenska Designpriset. Själva ölet är en trevlig, mild och fruktig hazy session IPA – god och somrig med mycket smak, trots sin låga alkoholhalt. Men det är burkens utformning som får produkten att sticka ut. Inspirationen till namnet kommer från den bohuslänska låten Ålefeskarns Vals och de klassiska raderna ”Det va’ en gång jag skulle ut och feska ål med en krok som va’ av stål. Jag hade lånat Börje Bengtssons gamle båt, men det va’ höl i bönn, så jag ble’ våt”. För att illustrera sångens dilemma är etiketten placerad upp och ner, så att burköppningen hamnar i botten. Kanske inget revolutionerande förpackningskoncept, men onekligen finurligt och charmigt designat.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.