Collaborations, eller samarbetsöl, började dyka upp för ungefär 20 år sedan och hade sin mest intensiva period och rönte som mest intresse under 2010-talet, även om det förstås fortfarande idag görs många populära samarbetsöl. Idag listar vi fyra klassiska collabs mellan bryggerier, som samtliga har gått till historien av olika skäl.
Collabs/Samarbetsöl kan definieras som när två eller fler parter bestämmer sig för att göra ett öl ihop. Det måste inte vara ett samarbete mellan bryggerier, även om dagens lista fokuserar på just bryggerisamarbeten. Det finns olika syften med samarbetsöl, dels handlar det förstås om marknadsföring och att få uppmärksamhet, men det finns även mer interna motiv, som att bryggerier vill träffa kollegor, ha kul eller lära sig av varandra. Det kan handla om att låna ”cred” av ett hypat bryggeri, det kan vara ett sätt för stora bryggerier att visa att de fortfarande har en fot inne i hantverksöl – som en hollywoodskådis som gör ett inhopp i en indiefilm – eller omvänt – ett mindre bryggeri som vill bygga kännedom och nå nya kunder genom samarbete med ett större och mer välkänt bryggeri. Här är fyra samarbetsöl som alla gått till historien av olika skäl.
COLLAB SOM STATEMENT – Collaboration Not Litigation Ale (2006)
Russian River Brewing från Santa Rosa, Kalifornien och Avery Brewing från Boulder, Colorado gjorde 2006 ett av de tidigaste samarbetsölen som kom att bli klassiskt. Inte primärt för att ölet i sig var banbrytande, utan snarare för att intentionen med ölet var unik och sympatisk. Ölmarknaden hade vid tidpunkten länge kantats av juridiska konflikter där storbryggerier stämde andra bryggerier för varumärkesintrång och rättighetsfrågor kopplat till ölnamn.
Russian River och Avery upptäckte att de båda hade tagit fram ett öl med namnet Salvation. Istället för att en av dem skulle ge upp namnrättigheterna, bestämde de sig för att blanda sina öl – Russian Rivers belgiska starka mörka ale och Averys gyllene ale. Resultatet blev hyllat, inte bara för hur det smakade utan primärt för att samarbetet lyckades fånga essensen i kulturen kring hantverksöl vid tidpunkten – vikten av samarbete och bra kollegial stämning mellan bryggerier och att man kunde lösa frågor utanför rättegångssalen.
HYPAT SAMARBETSÖL – Isabelle Proximus (2008)
År 2006 samlades även bryggare från Allagash, Avery, Dogfish Head, The Lost Abbey/Port Brewing och Russian River för en gruppresa till Belgien. Sam Calagione från Dogfish Head höll på att göra research inför sin bok Extreme Brewing och ville ha med sig några bryggarkollegor på resan, där de planerade besök hos de berömda lambic-producenterna Cantillon och Drie Fonteinen. Gruppen kallade sig skämtsamt för ”Brett Pack” som refererade till vildjästen brett och till en grupp unga heta amerikanska skådespelare på 1980-talet, kallade Brat pack.
Väl hemma från resan bestämde de sig för att brygga en hyllning till lambic. Genom att använda ekfat och jästkulturer från varje deltagande bryggeri, blandade de samman 17 olika fat. Totalt släpptes 3 000 flaskor av ölet 2008 och skapade en enorm hype. Det räknas fortfarande som en av hantverksölens stora vita valar som såldes för många tusentals kronor på andrahandsmarknaden.
BANBRYTANDE SAMARBETSÖL – Brooklyn Brewery & Schneider & Sohn – Hopfenweisse (2007)
Garrett Oliver, Brooklyn Brewery och Hans-Peter Drexler, Schneider & Sohn, är gamla vänner. Vid ett tillfälle kom de fram till att de var lite avundsjuka på varandra. Garrett förundrades över hur tyskarna fick till sina perfekta weissbier med sin unika jästkaraktär, och Hans-Peter var imponerad av de välhumlade öl som amerikanska bryggerier var så bra på. Där och då föddes idén om att brygga ett extra starkt veteöl – en weizenbock med mycket humle och som också skulle torrhumlas med respektive bryggeris mest använda humle. Garrett bryggde sin öl hos Schneider och använde Hallertauer Saphir, Hans-Peter bryggde sin öl på Brooklyn och använde Palisade och Amarillo.
Ölen som Garrett och Hans-Peter gjorde blev banbrytande då det gav upphov till en ny ölstil. En ölstil som fick hundratals bryggerier runt om i världen att göra liknande brygder, och stilen lever fortfarande, 17 år efter det tysk-amerikanska samarbetet.
LÅNGLIVAT & ÄLSKAT SAMARBETE – Brasserie de Blaugies & Hill Farmstead La Vermentoise
De flesta samarbeten inom ölvärlden sker en gång och återkommer sällan. Men det finns undantag – öl som får en så hängiven skara fans att de kräver att det ska bryggas igen. La Vermontoise, ett samarbete mellan Brasserie de Blaugies och Hill Farmstead, är ett sådant öl. När Shaun Hill besökte det lilla familjebryggeriet Blaugies 2007 förälskade han sig i deras saison. Fem år senare, 2012, återvände han med sitt team från Hill Farmstead och en plan: att skapa ett gemensamt öl. Idén var att använda den amerikanska humlen Amarillo. Blaugies var inledningsvis tveksamma, men gick med på det under ett villkor – de ville kontrollera mängden humle för att säkerställa att ölet inte blev för ”amerikanskt”.
Sedan dess har La Vermontoise funnits i tolv år och blivit en fast del av Blaugies sortiment, liksom en favorit bland många öldrickare. Ölet är ett mästerverk, där Blaugies unika vatten och jäst kombineras med spelt och den amerikanska humlen.
Förra veckans lista:
• 4 fullt berättigade ensamöl
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.