4 personlighetstyper på ölprovningar

Beernews redaktion har en aggregerad erfarenhet av att ha arrangerat hundratals ölprovningar. Genom åren har vi stött på olika personlighetstyper med olika attityder och beteenden, till öl och till provningar. I veckans lista presenteras fyra arketyper som nästan alltid återfinns – känner du igen dem? 

”SKEPTIKERN”

Arketypen ”skeptikern” kommer i några varianter. Den vanligaste är den ”tjurige gubben. Grundinställningen är att allt som inte är en svensk ljus lager på 5,2 procent, är ytterst konstigt och tveksamt. Den ”tjurige gubben” grimaserar, skakar på huvudet och bjuder på sura kommentarer under provningen – och de skulle hellre dö än att erkänna att något från provningen är fantastiskt gott. När de blivit lite varma i kläderna kan de mer högljutt deklarera de klassiskt återkommande kommentarerna som; ”det här är inte öl”, ”hur ska man kunna dricka sju flaskor av det här?” eller ”det här får man ha kniv och gaffel för att dricka”. Två frågor återkommer ofta och är kopplade till deras ålder (ofta 60+) eller färgade av svensk alkoholpolitik; ”är det inte så att mellanölsstyrka är den bästa styrkan på öl?” eller ”vad är egentligen färsköl?”. Humöret blir aningen bättre när något starkt kommer in och de skrockande får berätta om när de drack Elefantöl i Danmark på 80-talet. Och det är exakt då man som provningsledare vill gå hem.

En variant på samma arketyp är den ”skeptiska kvinnan”, vars åsikter är fastare och mer orubbliga än ett berg. Innan de slår sig ner till provningen känner de sig tvungna att deklarera ”jag dricker inte öl”. Det här är också ett sätt att säga att de inte ens kommer att delta i provningen. Och det spelar ingen roll att man genom tio olika öl visar att öl kan vara allt annat än vad de trodde öl var – syrligt, sött, fruktigt, vinöst eller chokladigt – för de dricker ju faktiskt inte öl. Till skillnad från segmentet den skeptiske och tjurige gubben så säger de inte så mycket under provningen. Å andra sidan har de inte mycket att säga eftersom de knappt smakat på ölet. Det här är på sätt och vis den mest påfrestande gruppen att ha ölprovning för, eftersom de är fysiskt vuxna människor (ofta 50+) men som har exakt samma attityd som en femåring som säger ”det är inte min smak” bara genom att titta på maten.

”DEN ÖVERRASKADE”
Arketypen ”den överraskade” är den absolut roligaste typen att ha ölprovning för. Här finns både män och kvinnor, men kvinnor är absolut överrepresenterade. Bäst med den här gruppen är kombinationen av att ha låg, eller ingen erfarenhet av öl, men samtidigt ett öppet smaksinne. Oavsett om de kommer gilla ölet eller ej, så är ingångsvärdet öppenhet och positivism. De gillar smaker och att bli överraskade.

På ett positivt sätt utbrister de ”men gud vad gott, kan öl smaka så här? Det här ölet ska jag börja köpa”. För många av dessa öppnar sig en helt ny värld och “den överraskade” ger den positiva energin som behövs för att balansera det energitapp man upplever av ”skeptikern”.

”EXPERTEN”
En tredje arketyp som dyker upp på ölprovningar är ”experten”. Det passar ganska bra att ha ”experten” inom citattecken, eftersom gruppen framförallt tror sig veta allt om öl – en självbild som sällan stämmer. Egenskapen att tro sig veta allt om öl gör att segmentet primärt består av män. Man hinner inte komma så långt in i provningen innan experten börjar ha egna föreläsningar om öl för sina bordsgrannar. Efter ett tag börjar de även att avbryta i provningen och berätta hur saker “egentligen” ligger till.

 Eftersom ”experten” har druckit mycket IPA så berättar de gärna att man uppfann IPA för att skicka den till Indien. Och eftersom de varit med och bryggt öl med en kompis en gång så går de igenom bryggprocessen och berättar att överjäst betyder att jästen ligger på ytan och jäser, till skillnad från underjäst som bara ligger på botten och jäser. Det är här provningsledarens sociala egenskaper sätts på prov – hur ska man tillrättavisa ”experten” utan att det blir jobbig stämning i hela gruppen?

”DEN NYFRÄLSTE”
En bra balansakt till ”expertens” energisugande berättelser är arketypen ”den nyfrälste”, en personlighetstyp man också skulle kunna kalla för ”den entusiastiska”. De har ofta ett nyvunnet ölintresse men kan inte så mycket än. Men frågor – det har de, och dessa vill man ställa under provningen. De suger upp all information och kan till och med sitta och anteckna. Segmenten ”den nyfrälste” bidrar dock med positiv energi och bra stämning till provningen.

För ”den nyfrälste” blir du som provningsledare lite av en profet och någon som de absolut vill ha fortsatt kontakt med. Man vet att man träffat på ”den nyfrälste” då de ofta stannar kvar och ställer frågor efter provningen och du får säga ”jag måste hämta barn nu” för att ens komma ut ur lokalen. Innan ”den nyfrälste” släpper ut dig ur rummet vill de bli vänner på Facebook. Ett par dagar efteråt plingar telefonen 01.20 på natten med frågor som ”vilken bitter tycker du jag bör köpa på Systembolaget” eller ”jag tänkte börja brygga öl nu, vilket bryggverk ska jag köpa?”. Du väntar till 07.30 på morgonen innan du skickar svaret: ”Börja med brew in a bag innan du köper bryggverk” eftersom du vet att ”den nyfrälste” en vecka senare mycket väl kan få för sig att det är napolitansk pizza som är deras kall i livet.

Förra veckans lista: 
• 4 humleländer som du vill ha koll på

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.