4 politiska öldrömmar i Big Brother-land

Förändringens vindar blåser i Sverige. Våra strikta alkohollagar, som ofta både älskas och hatas av folket, har börjat justeras. Gårdsförsäljning blir verklighet till sommaren – en fråga som det har käbblats om i åratal. Dessutom har punktskatten på alkohol sänkts för små bryggerier, en nyhet som fick många att tappa hakan och trilla av stolen. Trots att det är standard inom EU trodde knappast någon att det var möjligt i det alkoholpolitiskt reaktionära landet Sverige. Men med envishet (och troligen en hel del pannor i betongväggar) gick det faktiskt att genomföra.

I och med de här nya vindarna i seglen har vi börjat drömma om fler alkoholpolitiska förändringar. Sådana som vi inte tror skulle rubba Systembolagets existens, eller äventyra folkhälsan, men som skulle göra Sverige lite roligare – och vågar vi skriva det – lite mer modernt.

SLOPA MATTVÅNGET
För att få servera alkohol måste svenska krogar också erbjuda mat. Folkhälsomyndigheten säger att det minskar alkoholens skadeverkningar, eftersom mat bromsar alkoholens väg in i blodet. Rimligt i teorin – men det finns inget krav på att du faktiskt måste äta maten. 

Utomlands, till exempel på bryggpubar, får gäster ta med mat från andra restauranger eller foodtrucks. Det låter väl smart? Bryggeriet får brygga och servera öl, och restaurangerna får laga maten.

Mattvånget är en relik från 1920–1950-talens svenska restriktionsrätter, då samma maträtt åkte fram och tillbaka mellan krogkök och gäster upp till tio gånger utan att ätas upp för att till slut kastas, bara som en förevändning att få beställa in alkoholhaltiga drycker. 

En liknande sak gäller för folkölsbutiker. Tänk om vi kunde ha renodlade folkölsbutiker som slapp sälja random matvaror som ingen ändå vill ha. Ett större utbud av folköl skulle kanske till och med gynna folkhälsan – en tanke värd att tänka.

TA MED ÖL HEM (growlers och take-away)

I andra länder, särskilt i USA, kan du ta med dig en stor flaska (en growler) till puben och fylla den med ditt favoritöl. Sedan går du hem och njuter. Ölen är inte billigare än på plats, men det ger ett större och mer varierat utbud utan att du måste lämna hemmet helt.

I Sverige? Glöm det. Här bryter du mot lagar som förbjuder både att lämna serveringsområdet (se punkt 3) och att byta förpackning på alkoholen. Det är ju synd – alkoholen blir inte farligare av att komma från en pub än från Systembolaget. Och ärligt, nog kunde vi väl ha råd med lite pragmatik här?

LÄMNA SERVERINGSOMRÅDET

Har du varit på en krog med en uteservering några meter bort? Tänk dig att du tar med din öl ut och sätter dig där. Trevligt, eller hur? Men nej, i Sverige är det helt otänkbart. Trottoaren eller parkeringen emellan är som en alkoholfri vallgrav.

Istället måste den sönderstressade personalen säga till varenda gäst som så mycket som sneglar mot de lockande solstrålarna att de inte själva får ta med sig ölen dit. Sedan måste de dessutom springa fram och tillbaka med gästernas glas. Lite flexibilitet här vore på sin plats. Tänk om man kunde ta sin öl och slå sig ner vid ån, i en gränd, eller kasta boule på grusplanen utanför. Krogen kan sätta upp regler och ha pant på glasen. Vi lovar, det fungerar i andra länder.

GÅRDSFÖRSÄLJNING PÅ RIKTIGT

Ja, gårdsförsäljning blir äntligen verklighet, och visst är det kul. Men självklart måste hinder sättas upp i Sverige så att möjligheterna inte blir för attraktiva. Avgifter för besöket ser ut att behöva betalas och rundvandringar måste arrangeras.  

Tänk om det kunde vara gårdsförsäljning på riktigt? Att du kunde svänga förbi favoritbryggeriet för en dagsfärsk IPA, eller stanna till längs vägen och köpa en kasse öl direkt från bryggaren. Eller varför inte stå i kö till en årlig specialrelease som blir en riktig folkfest? Nej, det är för farligt. Alla förstår ju att dyr kvalitetsöl i limiterade upplagor, såld från bryggerierna som tillverkar dem, är mycket farligare för folkhälsan än pall efter pall av tokprispressad makrolager såld av Big Brother-bolaget…   

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.