8 000 jobb kommer att försvinna från bryggerijätten Heineken de närmaste åren. Detta efter att Heineken rapporterat en miljardförlust för 2020.
Den globala öljätten Heinken gjorde en förlust på motsvarande två miljarder förra året och nu vill VD:n Dolf van den Brink dra ned arbetsstyrkan med nästan tio procent för att få företaget att gå med vinst igen.
Förlusten på två miljarder kronor kom efter att försäljningen minskat på grund av covid-pandemin 2020 – året innan gjorde Heineken en vinst på det tiodubbla, så viruset slog hårt mot företaget.
– Effekten av pandemin förstärktes av vår exponering geografiskt och mot pubar, barer och restauranger, säger Dolf van den Brink till Financial Times.
Enligt Brink handlar uppsägningarna om att framtidssäkra företaget så att det kan leverera en överlägsen vinstgivande tillväxt.
– Världen förändras och vi måste förändras med den, fortsätter han och säger också att Heineken vill komma närmare konsumenterna, förbättra sin digitala närvaro och utveckla begreppet öl och gå vidare bortom öl.