Ett israeliskt företag har utvecklat ölkranar som har koll på mängden öl i varje fat, ger statistik på populäraste öl och ser till att svinnet minskar. Nu har AB InBev köpt upp företaget.
Företaget heter Weissbeerger och har utvecklat en teknik som ger full kontroll på vad som händer med ölen i en bar. Kranarna håller koll på vilka öl som säljer bäst och när på dagen de olika ölen är populära. Via en koppling till kassasystemet går det också att se hur mycket betalt man får för varje fat, och det ska leda till att ölsvinnet minskar. Det gör det omöjligt för bartendern att locka med smakprov eller gratis öl till gäster utan tillåtelse. All statistik kan följas i realtid via en app.
Företaget har nu köpts upp av AB InBev, världens största ölföretaget.
Någon exakt uppgift om kostnaden finns inte, men det uppges handlar om flera tiotals miljoner dollar.
Den israeliska uppfinningen har beskrivits som ett ”Google Analytics för öl” och kan skapa effektivitet på flera olika sätt. 40 personer finns anställda på företaget och de går nu alltså över till att jobba för världens största ölföretag.