AB InBev är världens största ölföretag. Nu ska man satsa betydligt hårdare även i Sverige.
Målet med satsningen är att ölmärken som Corona, Budweiser och Stella Artois ska bli mer framträdande på den svenska marknaden.
– Svenska konsumenter är intresserade av och kunniga om öl och ställer höga krav på produkternas kvalitet. Med vår produktportfölj kan vi perfekt möta deras ökande efterfrågan av premium-öl, säger Christophe Stevens, Area Manager Nordics för AB InBev, i ett pressmeddelande.
AB InBevs produkter har fram till nu marknadsförts av Carlsberg Sverige på den svenska marknaden.
Den ökade närvaron är förstås tänkt att mynna ut i en bättre försäljning till svenskar. AB InBev är ett företag som onekligen har kraften att satsa när man vill det.
Företaget består totalt av cirka 200 000 medarbetare verksamma i över 50 länder världen runt. Under 2016 var den samlade årsvinsten 45,5 miljarder dollar. Det motsvarar lite drygt 381 miljarder svenska kronor.
– Vårt mål är att jobba nära våra lokala partners, få en bättre förståelse för lokala behov och att ta med oss lärdomar från resten av världen, för att därigenom kunna förbättra upplevelsen för lokala konsumenter när de njuter av våra öl, säger Christophe Stevens.
Enligt pressmeddelandet ska satsningen på Sverige göras med en varumärkesportfölj bestående av Corona, Stella Artois, Budweiser, Beck’s, Franziskaner, Hoegaarden, Leffe, Löwenbräu, Negra Modelo och Spaten.
Carlsberg Sverige meddelar i ett eget pressmeddelande att detta steg är helt i linje med deras långsiktiga strategi att investera bakom en prioriterad portfölj med starka egna och partnervarumärken.