Det går bra för Åhus Bryggeri. Det senaste året har man fördubblat sin produktion och Ulrik Jönsson vill nu expandera för att kunna göra ännu mer.
– Växt så det knakade trots Corona var inte något som gick att tro när det såg som mörkast ut i våras. När restauranger i större städer tappade tillresta besökare gynnades restaurangerna på hemorterna av alla personer som jobbade hemifrån så även i Åhus. När också gränsen mot Danmark stängde så ökade försäljningen på systembolaget med 50 procent på orter och speciellt i Skåne som har nära till gränshandeln i Tyskland, även detta har gynnat Åhus Bryggeri som lanserade några av sina produkter på Systembolaget sommaren 2019, säger Ulrik Jönsson.
Ökningen har varit från 9000 liter till 18000 liter producerad öl. Mycket mer kan han inte göra i de befintliga lokalerna så nu tittar han på en expansion och har i samband med det gjort en nyemission som tillfört 90 nya delägare så att det totala antalet nu är 350.
– Nyemissionen är bara delvis för investeringar. Det handlar också om att delägare samtidigt blir ambassadörer för bryggeriet.
Även om Åhus den senaste tiden har börjat visa svarta siffror så kanske man inte som delägare främst ska hoppas på utdelningar.
– Vi hade kunnat dela ut i år, men det är inte det som är syftet. Vi bygger värde genom att återinvestera och utveckla företaget. När man gör en utdelning, så betyder det att det är slut på idéerna.
I nuläget är det bara Ulrik Jönsson som jobbar med bryggningen på Åhus, något som han vill ändra på framöver och nyanställning kan bli aktuellt.
— Jag måste hitta en annan lösning framöver. Jag har tio andra bolag och har lagt mest tid på detta ett par år nu och hinner inte med allt.