Systembolaget säger nu att bolagets mobilapp kan nu ge tips baserat på artificiell intelligens.
Systembolaget har släppt en ny version av mobilappen med samma namn som innehåller en funktion för att ge dryckesråd med hjälp av vad man kallar artificiell intelligens.
Funktionen finns än så länge bara för vin och med hjälp av den ska kunden kunna få förslag på vin med liknande smak- och doftmönster utifrån det man valt.
– Vi vet att många kunder tycker det är svårt att välja vin. Nu testar vi att nå ut med vår rådgivning på ett nytt sätt. Det ska bli spännande att se hur det tas emot av våra kunder, säger Frida Jarlbäck, affärsutvecklare på avdelningen Strategi och erbjudande, på Systembolaget.
– Vi arbetar ständigt med att utveckla vår service till våra kunder. Så med funktionen Liknande vin, ökar vi kundernas tillgänglighet till våra medarbetares dryckesexpertis online. Lite som en sommelier i fickan, säger Frida Jarlbäck.
Produkterna som appen tipsar om är i samma storlek för att kunderna inte ska lockas att köpa mer än de tänkt.
Utvecklingen av funktionen har skett tillsammans med Systembolagets dryckesexperter som tagit fram karaktäristik för vinerna. Den informationen används sedan för att matcha viner med liknande smak och doft.
Funktionen finns enbart för röda och vita stilla viner och är inte aktuellt för öl till att börja med i alla fall.
– I ett första steg testar vi ”Liknande vin” på rött vin och stilla vitt vin. Nu är vi nyfikna på kundernas återkoppling, för att se om det här är något vi ska implementera och vidareutveckla. Ett möjligt nästa steg skulle kunna vara att inkludera fler drycker.
Funktionen är färsk och angiven som ett test, vilket kanske kan förklara att den inte fungerade när beernews.se testade den i en androidtelefon, men för den som ändå vill prova så är det bara att gå in på ett rött eller vitt vin och skrolla ner till rubriken ”Testa att hitta drycker med liknande smak” i Systembolagets app.