Krisen är djup för de flesta bryggerierna i USA. Men trots det väljer Alesmith nu att lansera ett välgörenhetsprojekt, och första ölet finns på marknaden.
San Diego-bryggeriet Alesmith tappar intäkter på grund av att deras taproom är stängt och givetvis har man det lika tufft som de flesta i branschen.
Men samtidigt menar ägarna Peter och Vicky Zien att det finns dom som har det tuffare. Därför lanserar man Anvil of Hope, som ska vara en välgörenhetssatsning. Där vill man samarbeta med olika organisationer och bland annat fokusera på stöd till låginkomsttagare som riskerar att bli hemlösa, fosterbarn som får flytta ut för att de blir för gamla för att bo kvar i sina hem, samt på andra i området kring Miramar som behöver hjälp.
– Det har länge varit en dröm att få skapa detta välgörenhetsprojekt och att vända bryggeriet som motor för att hjälpa personer i nöd, säger Peter Zien till sajten Ranch and Coast.
Det första ölet för projektet har lanserats och det är en india pale ale med namnet Alesmith For Hope. Planen är att det ska skapas fler öl framöver.
Zien är också tydlig med att projektet ska leva vidare även efter corona-krisen.