Alisa Bowens-Mercado krävde att de stora bryggerierna ska engagera sig mer i frågan om en inkluderande bransch. Nu har hon bryggt öl med Samuel Adams.
Alisa Bowens-Mercado driver Rhythm Brewing Company i New Haven, Connecticut och är engagerad I frågor som rör inkluderande och jämställdhet.
Hon pratade tidigare i år, i en artikel på sajten Good Beer Hunting, om vikten av att de största bryggerierna engagerar sig och skapar kontakter med färgade och kvinnor i branschen.
Nu har hon fått gehör, för Bowens-Mercado har fått brygga öl med Boston Beer Company och deras Samuel Adams. Det är ett av USA:s största bryggerier och har spridning av sina produkter runt om i världen.
Ölet bryggdes med Megan Parisi, som är huvudbryggare i Samuel Adams taproom i Boston.
– Att få stå här efter allt vi gått igenom det senaste året och se burkarna med vårt öl för första gången, markerar att det är förändringar på gång, sade Bowens-Mercado till Good Beer Hunting.
Ölet är en lager med namnet Up Tempo och Samuel Adams ser gärna att det görs fler samarbeten. Den här gången bryggdes det bara runt 900 liter av ölet och det säljs enbart i deras taproom.
Hennes Rhythm Brewing har inget eget taproom i dagsläget, men det kan säkert bli så framöver. Alisa Bowens-Mercado har nämligen inga små mål med sin verksamhet.
– Jag säger det igen. Jag är på en resa mot att bli nästa Sam Adams i världen, med nationell distibution.