För första gången säljs det mer alkoholfri öl än lättöl i Sverige. Försäljningen av alkoholfri öl ökade med 41 procent under fjolåret.
Under många år har lättölet haft en trogen kundskara i Sverige. Men den typen har tappat i intresse och kanske beror det under senare år på att det görs mer och bättre alkoholfri öl numera.
Lättölet tappade sex procent av försäljningen i fjol, medan alkoholfria ölet ökade med 41 procent och därmed passerade i total försäljning.
– De svenska bryggerierna har jobbat hårt under flera år för att ta fram fler produkter inom det alkoholfria segmentet. Det finns nu ett brett utbud av alkoholfri öl med hög kvalitet och bra smak, vilket gör det både lätt och gott att välja alkoholfritt. Detta gläder oss i branschen då vi ständigt jobbar aktivt för att det ska finnas goda alternativ även vid de tillfällen när man inte vill dricka alkohol, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.
Att allt fler väljer att leva ett aktivt och hälsosamt liv tros påverka utvecklingen och samtidigt kräver personer som vill gå på krogen nyktra bra dryckesalternativ.
– Vi ser en omställning i attityder till alkohol och branschen har varit högst delaktig i den omställningen. Bryggerierna i Sverige har växt explosionsartat de senaste fem åren och vi har idag över 375 aktiva bryggerier i Sverige. Satsningen på det alkoholfria utbudet kommer bara att fortsätta öka, säger Anna-Karin Fondberg.