Coronapandemin prövade ölbranschen till bristningsgränsen. Men för Vega Bryggeri medförde den tid att under två år jobba fram sin alkoholfria IPA. Ölet lanseras nu brett på Systembolagets samtliga butiker, vilket gör det till det mest spridda alkoholfria svenska hantverksölet.
Vega Bryggeri på Ringön i Göteborg har i många år satsat på restaurangkunder och haft en bra spridning på krog och restaurang, främst i Göteborgsregionen. Pandemins effekter på restaurangbranschen var dock skoningslös och Vega drabbades extra hårt när stora delar av försäljningen försvann på kort tid. Men pandemin gav också oväntad tid för produktutveckling, nämligen av alkoholfri öl.
– Är det något som var positivt med pandemin så var det att vi fick prova otroligt många recept på alkoholfri öl. Vi bryggde och provade tills vi var nöjda och jag tror det tog två år innan vi tyckte att den satt, säger Karl von Spreti på Vega Bryggeri.
Att brygga alkoholfri öl som smakar bra är svårt, och de bästa exemplen brukar komma från större bryggerier med avancerad och dyr utrustning. Karl von Spreti säger så här angående vad som är hemligheten bakom att ett mindre bryggeri med begränsade resurser kan lyckas med ett bra alkoholfritt öl:
– Större bryggerier har avancerad utrustning och då blir det en enklare process att få bort alkoholen eller brygga en svagare öl. Vi får börja i andra änden: Hur brygger vi en öl som smakar som en starköl, har en munkänsla som håller och inte blir för söt? Allt börjar egentligen med att bygga ett recept som klarar av det och tillsammans med en jäst som inte jäser ut mer än 0,5%. Att sedan låta det ta tid och inte stressa fram ett resultat bara för att den är alkoholfri är nog nyckeln.
Poppels och Oppigårds är två andra hantverksbryggerier som förra året lanserade alkoholfritt öl och som idag har stor spridning på Systembolaget. Poppels Hoppy Pale Ale och finns i skrivande stund i cirka 390 butiker och Oppigårds i drygt 110. Vega Easy IPA lanseras i 450 butiker och blir därmed det mest spridda alkoholfria svenska hantverksölet. Vega har tagit höjd för att klara av om Easy IPA blir en försäljningsframgång och försäljningen skjuter i höjden
– Det är många butiker och vi hoppas såklart på en succé. I dagsläget klarar vi av volymerna. Vi har tittat på vad liknande produkter säljer och skruvat upp lite till så att vi ska ha marginal. Vi tror mycket på den här produkten och skulle det gå över vår förväntan så har vi lösningar för det, säger Karl von Spreti.
Vega Bryggeri är också huvudägare i Gbg Soda som gör alkoholfria drycker inom andra segment än öl. Både där och inom segmentet alkoholfri öl kan det komma fler satsningar och lanseringar i framtiden.
– Absolut, vi ser att det är en växande trend och vi känner att vi är duktiga på att få fram bra alkoholfria alternativ.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.