Alkoholfri öl bara fortsätter att växa i Sverige. Lättölet är nu passerat i försäljning och allt talar för att utvecklingen fortsätter.
Den alkoholfria ölen stod för cirka fyra procent av den totala ölförsäljningen i Sverige under 2019 och försäljningen ökade med 28 procent jämfört med 2018.
– Bryggerierna har gjort stora framsteg när det gäller smak och det betyder förstås mycket. I dag behöver man inte tumma på kvaliteten om man väljer alkoholfri öl, säger Erika Danckwardt-Lillieström på Sveriges Bryggerier.
Hon pekar också på den hälsotrend som finns i Sverige, och där väljer allt fler unga bort alkoholen. Försäljningen av alkoholfri öl har ökat med runt 20 procent varje år under den senaste tioårsperioden.
– Det är en enorm tillväxt även om det startade från låga nivåer.
För Carlsberg har satsningen på alkoholfritt burit frukt efter att ha varit tidigt ute med alkoholfri öl.
– Vi lanserade Carslberg Non Alcoholic 2006 och har sedan successivt byggt på vårt portfölj. När vi lanserade det första ölet fanns inte ens alkoholfritt som en egen kategori på Systembolaget eller i dagligvaruhandeln, säger Carlsbergs kommunikationschef Henric Byström.
Han ser också hälsotrenden som en anledning till att alkoholfri öl blir allt mer populär.
– Öl är ju en naturlig produkt i grunden och det passar bra. Det känns förstås kul att vi var tidiga med alkoholfri öl, säger Byström.
Han ser fortfarande en stor potential när det gäller att få ut ännu mer alkoholfri öl på den svenska marknaden.
– Framför allt finns det en möjlighet att växa på restauranger. I dag har många ett alkoholfritt alternativ när det gäller öl och det vore inte konstigt om det fanns tre på varje restaurang.