Försäljningen av alkoholfri öl har ökat stort de senaste åren.
– Det är väldigt positivt och rimmar gott med vårt samhällsuppdrag, säger Systembolagets pressansvariga Elina Yli-Torvi.
Mellan 2011 och 2015 mer än fördubblades försäljningen av alkoholfri öl på Systembolaget. Yli-Torvi tror att det är en naturlig del i svenskarnas utvecklade dryckesvanor.
– I dag är det okej att ha middagar helt utan alkohol. Då är alkoholfri öl ett bra alternativ.
Kundernas ökade efterfrågan på alkoholfri öl har förstås också ökat intresset hos bryggarna. Både för att göra fler alkoholfria öl, och att lägga kraft på att få dom bra.
– I dag har vi 21 olika alkoholfria öl i vårt utbud. Det har definitivt ökat de senaste åren. Smakmässigt har det också utvecklats, säger Yli-Torvi.
Sammanlagt finns 92 olika alkoholfria alternativ att välja mellan hos Systembolaget i dagsläget.
Beernews har tidigare skrivit om en liknande utveckling för försäljningen av ekologisk öl. Det är tydligt att medvetenheten hos svenskarna har ökat när det gäller att handla på Systembolaget.
– Det är mycket glädjande att vi säljer mer alkoholfritt. Insikten och kunskapen har ökat och jag tror det här är en trend som håller i sig, säger Yli-Torvi.
År | Försäljning i liter av alkoholfri öl | Förändring från föregående år |
---|---|---|
2011 | 461 872 | – |
2012 | 498 722 | 8,0% |
2013 | 592 737 | 18,9% |
2014 | 771 884 | 30,2% |
2015 | 941 256 | 21,9% |