Alkoholfritt fortsätter att öka i försäljning

Alkoholfri öl ökar igen visar det sig när Carlsberg har undersökt försäljningen i livsmedelshandeln. Foto: Pressbild

Alkoholfri öl fortsätter att öka och i sommar har försäljningen varit 14 procent högre än sommaren 2020.

Det är Carlsberg som med jämna mellanrum brukar låta analysföretaget Nielsen ta fram statistik för försäljningen av alkoholfri öl och vanligtvis är det just Carlsberg som toppar listan.

Enligt undersökningen ökar alltså försäljningen av alkoholfri öl i dagligvaruhandeln med 14 procent under sommarmånaderna juni till augusti jämfört med motsvarande period 2020 och tittar man ytterligare ett år tillbaka så är ökningen 39 procent.

– Allt fler får upp ögonen för alkoholfri öl och under coronapandemin har konsumtionen gått upp ytterligare. Ett tydligt exempel är att dagligvaruhandelns nätförsäljning av alkoholfri öl har ökat med över 350 procent sedan mars förra året, säger Johan Kikas, marknadschef för alkoholfria brygder på Carlsberg.

Förra året drack svenskarna 20 miljoner liter alkoholfri öl och det är en kraftig ökning sedan 2014 då det handlade om 5 procent.

Dessutom har andelen alkoholfri öl av den totala ölförsäljningen i dagligvaruhandeln nästan dubblerats på tre år: från 10 procent i augusti 2018 till 17 procent i augusti 2021.

Här är listan med mest sålda alkoholfria öl:

Carlsberg
Mariestads
Staropramen
Falcon
Norrlands Guld
Heineken

Pripps

Brutal Brewing
Gotlands Bryggeri
Brooklyn