Han trodde på kanske tio namnförslag till sin första stout. Det blev 125 och nu är alla samlade på en och samma etikett.
Fredrik Lennström på Ä.K.T.A Öl utanför Hallsberg bestämde sig för att låta följarna på Facebook föreslå namn på hans första stout. Iden blev mycket mer populär än han kunnat drömma om.
– Det var helt galet när det satte fart. Det är jättekul med ett sådant engagemang. Jag hade kanske hoppats på 10-15 förslag, säger han.
Han fick iden att samla alla namnen på en och samma etikett. Det officiella namnet på ölen är ”The Stout With Many Names”. Han har sedan tagit fram ett pappersark med alla 125 namnförslag och för hand virat in alla flaskorna i pappret.
– Det blev väldigt mycket jobb men är också väldigt roligt. Det har tagit tid och kostat en del pengar men jag tycker att det var värt det.
Som tur var för Lennström var det ingen stor batch som bryggdes, men att slå in drygt 160 flaskor tog sin tid. I dag släpps ölen på några utvalda krogar i Närke.
Stouten är på åtta procent och innehåller bland annat ljunghonung från gårdens egen produktion. Tanken är att brygga ölen igen efter sommaren, och då få in den på Systembolaget.
– Men då får jag nog fundera på en annan etikett, säger han.