Efter att Brewdog gått ut med att de ger bort ölburkar i gediget guld visar det sig nu att det inte riktigt var så bra.
Guldet blev inte till sand, men väl mässing. Det visar sig nu när en Brewdogkund försökt värdera den burk som skulle ha varit av gediget guld och värd mer än 100000 kronor bara hade en guldplättering.
Bakgrunden är att Brewdog vintras gick ut med en kampanj i sociala medier där kunderna kunde vinna en burk av solitt guld när de köpte öl från bryggeriet. Totalt 50 guldburkar placerades ut i lådor med Brewdogöl som såldes.
En av dem som lyckades köpa en låda med en guldburk var Mark Craig från den nordirländska staden Lisburn. Han hoppades på kunna finansiera sitt bröllop med fyndet, men när han frågade om han kunde få ett certifikat på guldet från Brewdog framkom det att det bara handlade om en mycket tunn guldplättering.
– Försäljningen av Punk-IPA gick väl genom taket, man såg folk som hävdade att de köpt 20 lådor, baserat på tron att burken skulle vara av solitt guld, säger den besvikne burkägaren till The Guardian.
Enligt Craig hade branschproffs estimerat att guldburken skulle vara värd över 100 000 svenska kronor baserat på vikten, även om den var ihålig.
Så blir det inte nu, även om Brewdog själva står fast vid att värdet på burken är drygt 170 000 kronor trots att guldlagret bara är 3 mikrometer djupt, det vill säga tre tusendelar av en millimeter.
Detta baserar man på flera faktorer som produktionskostnad, metallinnehållet och originalitet. Men enligt The Guardian kunde inte bryggeriet garantera värdet på den öppna marknaden och svarade inte på frågan om de var villiga att köpa tillbaka burkarna till det priset.
Enligt en talesman för Brewdog togs felaktiga anspelningar på guld bort i ett tidigt skede så snart misstaget upptäckts, men i tweets från såväl företagets officiella konto som grundaren James Watts konto fanns i måndags fortfarande anspelningar på solitt guld och värdet kvar.
– Det är viktigt att påpeka att de aktuella formuleringarna aldrig fanns med i villkoren för tävlingen eller i informationen till de lyckliga vinnarna, säger företaget i ett uttalande.
Företaget har även bett Mark Craig om ursäkt.
Läs mer här.