Bildspel
Da Matteo stod för kaffet när Dugges bryggde en imperial stout för den amerikanska marknaden. På bilden Markus Westergaard, Pernilla Olow Gard och Christian Gullbrandsson.
Kaffe i öl blir bara mer och mer populärt. Men det går inte med vilket kaffe som helst, utan det måste väljas med samma omsorg som till exempel humle.
Under måndagen släppte Dugges sin imperial stout Coffee Vanilla Black. Ett öl som till största delen ska exporteras till USA, men under måndagen serverades det hos Da Matteo i Göteborg.
I samband med släppet tog vi ett snack med kafferostaren Christian Gullbrandsson på Da Matteo. De är ett av flera kafferosterier som gör samarbeten med bryggerier.
Precis som ölet har kaffet vuxit snabbt i popularitet och kunderna blir mer och mer nyfikna på olika sorter.
– Kunskapen om kaffe är fortfarande låg om Sverige, men det blir bättre, säger han.
När det gäller produktion har kaffevärlden mycket gemensamt med vinvärlden. Det är viktigt att välja rätt sort, men det är också viktigt var bönorna har odlats fram.
Under de senaste åren har det vuxit fram ett nordiskt sätt att rosta kaffe, där smaken av originalbönan ska vara tydligare och själva rostsmaken tonas ned.
– Där ligger vi i framkant och där är det många andra länder som tittat på oss, säger Gullbrandsson.
Kaffet till Dugges Coffee Vanilla Black är valt med omsorg. Gullbrandsson var till och med på plats i Colombia för att hitta rätt.
– Dugges hade önskemål om något som smakar mer naturligt från kaffebönan. För mig är det viktigt att jobba nära producenterna för att hitta rätt, säger han.
Valet föll till slut på kaffesorten Victor Barrera som är av arabicatypen Tabi. Det kaffet tillsattes i tank och ska ge ölet en speciell karaktär.
– Jag provsmakade när kaffet bara varit i tanken i ett par timmar och det hade redan då tagit smak.
En del av Coffee Vanilla Black ska dessutom läggas på whiskyfat och ska bli färdigt senare i år. För Christian Gullbrandsson är det nyttigt att samarbeta med bryggerier. Han har gjort det tidigare och gör det gärna igen.
– Det är väldigt roligt att göra cross-overs och samtidigt är det utvecklande för oss.
Även för Dugges har ölet varit en utmaning och ett sätt att lära sig.
– Vi ville ha ett kaffe som var lite mindre rostat och det här blev riktigt bra. Coffee Vanilla Black är för den amerikanska marknaden men utöver den här premiären kanske det dyker upp något mer fat i Sverige, säger Tomas Halberstad.