Att leva hälsosamt blir allt mer populärt bland svenskar. Nu kan sex av tio svenskar tänka sig en vit månad under året.
Januari förknippas ofta med löften som ska uppfyllas och ett vanligt löfte är att dra ner på alkoholkonsumtionen, eller att ha en vit månad helt utan alkohol.
Intresset för en vit månad har ökat de senaste åren, det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Carlsberg Sverige.
Nästan var tredje svensk har tagit en vit månad under de senaste två åren och den vanligaste anledningen till det är att man vill leva ett mer hälosamt liv. 38 procent av de som tagit en vit månad gjorde det för att man ville leva mer hälsosamt. Sju procent tog en vit månad för att de tyckte att de dricker för mycket, och nio procent ville se om de skulle klara av att leva utan alkohol en hel månad.
Vanligast med vit månad är det bland unga kvinnor, 20-29 år. Där uppger 37 procent att de tagit en vit månad en eller flera gånger under de senaste två åren. Samtidigt väljer allt fler alkoholfri öl, vilket kan vara ett sätt att ända umgås med vänner som dricker alkohol, eller passa in i bar- och restaurangmiljöer.
– Att alkoholfri öl blir allt mer populärt bekräftas även av försäljningsstatistiken. Under de senaste åren har konsumtionen mer än fördubblats. Förra året drack svenskarna över 18 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en ökning med drygt 25 procent jämfört med 2018, säger Peter Bodor, tf. kommunikationschef på Carlsberg Sverige.