Kampen för gårdsförsäljning går vidare. Nu har Daniel Norlindhs debattartikel på nätet samlat över 600 underskrifter och flera politiker har ställt sig bakom kampanjen.
För några veckor sedan berättade Beernews om det upprop som startats på skrivunder.com för att driva frågan om gårdsförsäljning av öl och vin framåt. Daniel Norlindh på Brewing Költur är en av initiativtagarna och efter vår artikel har uppmärksamheten blivit stor.
Tidningen Metro har publicerat debattartikeln, och där har Systembolagets vd Magdalena Gerger svarat och bryggarna bakom debattartikeln har dessutom kommit med ett till inlägg.
I dagsläget har drygt 630 namnunderskrifter kommit in, varav drygt 100 är från personer på bryggerier. Här kan du se vilka som skrivit under.
– Det har blivit en bra täckning och det har hänt en hel del. Flera bryggerier har föreslagit att vi ska organisera oss mer, säger Daniel Norlindh.
Helgens besked från Liberalerna om att inte stötta gårdsförsäljningen om Systembolaget hotas påverkar inte kampanjen. Inte heller intitiativtagarna till debattartikeln vill ta bort Systembolaget.
– Vi vill inte välta omkull Systembolaget och vi kan tänka oss att jobba med samma öppettider och regler som gäller för Systembolaget. Till slut måste det bli svårt för våra politiker att bortse från hur det fungerar i alla andra länder i Europa. Finland till exempel har en betydligt mer liberal linje och snart är vi en torr ö i Europa, säger Norlindh.
Flera borgerliga politiker har hört av sig och sagt att de ska engagera sig mer i frågan. Ett av förslagen är att göra Stockholm till ett testområde för gårdsförsäljning.
– Vi ska ha fortsatt kontakt med politikerna och vi vet att det här inte kan ändras snabbt. Man måste acceptera en inbyggd tröghet i en demokrati, säger Norlindh.
Kampanjen med debattartikeln och underskrifterna fortsätter och kanske kan initiativet också leda till att svenska bryggerier kan organisera sig i större skala.
– Det är ju hett med collabs och sådana saker så vi kan ju samarbeta. Samtidigt är det svårt att lägga massor med tid på annat än bryggeriet för vi är nästan alla väldigt få med mycket att göra på våra bryggerier.
Kampen går alltså vidare och faktiskt tror Daniel Norlindh på en förändring i framtiden.
– Det handlar om vilja och visioner och inte om juridik, säger han.