Sundsvallsbryggeriet Alnöl har köpt två av sina grannar, som nu bara blir kvar som varumärken.
Det är Stenhammaren och Allsta Bryggeri som i fortsättningen kommer att produceras och säljas av Alnöl efter att det sistnämnda bryggeriet köpt upp bolaget som ägde de två.
– Vi fick en förfrågan om vi var intresserade av köpa och det lät intressant. Och vi vill ju även att de ska få leva kvar, de har varit nära kollegor, säger Magnus Damberg på Alnöl.
Tanken är att köpen ska komplettera Alnöls egna öl. Stenhammaren har nischat sig på engelsk öl, medan Allsta, precis som Alnöl mer vänt sig mot välhumlade amerikanska stilar.
– Men de har valt att humla hårdare än oss, så vi konkurrerar inte smakmässigt, säger Magnus.
Samtidigt kommer en del öl att försvinna.
– Systembolaget vill inte att vi har så många sorter, så några som har gått sämre plockar vi bort. Sen ska vi ju hinna med allt också.
Köpet gäller bolag med inkråm, men produktion kommer bara att ske i Alnöls nyköpta lokaler, där man nu står i begrepp att bygga om.
– Vi köpte fastigheten i fjol och nu när en av hyresgästerna har flyttat ut ska vi bygga om så att vi får en del med bryggeriet och en del med destilleriet.
När allt är på plats ska det vara möjligt att producera 60000 liter öl per år. Men där är man inte än.
– I fjol gjorde vi nästan 25000 liter, så vi är inte jättestora. Stenhammaren och Allsta producerade tillsammans ungefär hälften av det.
Magnus driver Alnöl tillsammans med sin fru Eleonor Elmebring och bryggeriet har funnits sedan 2014.