Den nystartade bryggpuben fick två veckor på sig att byta namn. Annars skulle en cidertillverkare vidta rättsliga åtgärder. Efter brådskande åtgärder heter Älska öl numera Ölkemi.
Efter en artikel i Beernews nyligen fick den nystartade bryggeripuben Älska öl ett oväntat hot om rättsliga åtgärder. Ett svenskt ciderföretag, som innehar varumärkesskydd på ordet ”Älska”, hörde av sig och krävde att bryggeriet omedelbart skulle sluta använda ordet i sin marknadsföring.
Bryggeriets grundare, Stephen Leighton, beskriver det plötsliga hotet från ciderföretaget som både frustrerande och stressande.
– Vi fick ett brev från ett stort svenskt ciderföretag som varumärkesskyddat ordet ’Älska’. Advokaten jag träffade sa att vi förmodligen skulle vinna om vi bestrider, men vi skulle behöva lägga ut hundratusentals kronor, och det har vi inte råd med som nystartad verksamhet, säger Stephen Leighton.
Advokaterna ansåg att produkternas olika karaktärer – öl respektive cider – borde göra varumärkena tillräckligt olika för att undvika förväxling. Men trots det valde alltså Stephen Leighton att inte ta risken. Den potentiella smällen, om bryggeriet skulle förlora i domstolen, skulle bli för stor. Efter att ha övervägt alternativen noggrant, tog han beslutet att göra ett snabbt namnbyte.
På bara två veckor har bryggeripuben gått igenom en fullständig rebranding. Namnet ”Ölkemi” valdes som ett nytt varumärke, och Leighton förklarar valet bakom namnet.
– Jag gillar det svenska ordet kemi och hur det kan kombineras med olika element för att skapa nya betydelser. Ölkemi känns som ett hårt ord, men vi vill ge det en mjukare innebörd, precis som vårt öl. Öl ska vara tillgängligt, inte snobbigt eller stelt.
Han fortsätter med att beskriva den hektiska processen där vänner från Storbritannien hjälpte till att ta fram en ny logotyp och varumärkesfärger:
– Vi hade bara två veckor på oss att byta namn enligt ciderföretagets krav, så det var verkligen bråttom. Men tack vare mina vänner och deras snabba insats blev det klart i tid, och nu har vi en professionellt framtagen logotyp som jag är väldigt nöjd med.
Trots det abrupta avslutet på varumärket ”Älska” ser Leighton positivt på framtiden. Advokaten påminde honom om att Sveriges alkohollagar är strikta och att uttryck som ”Älska öl” i framtiden kunde innebära problem om företaget expanderar vilket de har som ambition.
– Allt händer av en anledning. Man lär sig saker och försöker vända det negativa till något positivt. Alkemi känns som ett starkt namn som kommer att representera oss väl framöver.
Läs också:
• Nystartad bryggpub med flygande planer
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.