Bildspel
Det är tuffa tider för dryckesproducenter, men Anders Hansson står nu rustad för att satsa rejält när krisen är över.
Det började i liten skala på övervåningen hos Taproom. Men nu satsar Anders Hansson betydligt större på mjöd och hard seltzer i en egen lokal i Vellinge.
Intresset för framför allt mjöd har ökat i Sverige. På senare år har till exempel Sahtipaja dessutom uppmärksammats internationellt för sina produkter och producenterna blir fler i landet.
En som satsar på det är Anders Hansson. Han driver sedan tidigare Malmö Brewing och Taproom, men på övervåningen i de lokalerna har det gjorts såväl mjöd som hard seltzer.
Nu har han spänt bågen rejält och expanderat i betydligt större lokaler i Vellinge.
– När det gäller mjöd vill jag satsa på session-mjöd, jag är ganska ensam om det, säger Hansson.
Tidigare var det 240 liter dryck per gång som skapades, nu står fem tankar på vardera 2400 liter i de nya lokalerna. En rejäl skillnad förstås.
– Det blir förstås mest hard seltzer, det går åt i större mängd. Men jag vill producera en hel del mjöd också.
Satsningen hann inledas innan corona-viruset satte stopp för många säljvägar.
– Vi skulle ha skickat mjöd till Kina och Ryssland under våren. Vi fick i väg en pall men det skulle ha blivit fler. Nu står det still, säger Hansson.
Med minskad efterfrågan får produktionen förstås anpassas.
– Det blir inte så mycket tid här ute nu, det handlar mest om att överleva. Dessutom har vi en massa dyr honung som står, men den klarar sig ett tag.
På Taproom finns numera utvalda kranar för såväl mjöden som hard seltzer, så där säljs i alla fall en del dryck. Hansson är långt från ensam om att hoppas på att läget ska förändras ganska snabbt och försäljningen ska kunna öka.
– Mjöd är fortfarande ganska nytt för de flesta och det är nog för dyrt för att bli folkligt. Men det finns en marknad, och vi håller ändå hyfsade priser jämfört med de amerikanska producenterna, säger Hansson.
Hans session-mjöd ligger runt 6,5 procent och där räknar han med att sälja större mängder. Men mest antal liter lär det produceras av den ganska nya drycken hard seltzer. Det är ett smaksatt alkoholhaltigt vatten som blivit populärt i USA.
– Där pratar vi om ett helt annat prisläge och våra yngre gäster gillar det. Där kan vi hålla bra pris även om vi använder riktig frukt när vi smaksätter. Det lockar folk som inte är öldrickare, säger Hansson.
Nu hoppas man på att corona-problemen ska försvinna så att han kan utnyttja sin nya utrustning fullt ut. Då ska det även fatlagras mjöd i lokalerna.