Bildspel
Andre Milsem säger att han inte kan tröttna på humlebomben från Stigberget.
Han gillar öl i största allmänhet. Men ett amerikanskt bryggeri älskar han. Och en svensk öl avgudar han. Norrmannen André Milsems kärlek till öl slår det mesta.
Milsem är en profil i öl-Göteborg med sin aktivitet i bland annat sociala media och på Untappd. Inte minst har det märkts under 2016, då han hittat sin absoluta favoritöl genom tiderna.
Nämligen Stigbergets Gbg Beer Week 2016.
– Jag minns faktiskt inte när jag drack den första gången. Normalt brukar jag tröttna på en öl efter ett tag, och framför allt är det så med humliga öl. Men den går inte att tröttna på, säger han.
När Haket hade sin ölfestival var Milsem på plats. Men drack bara en av ölen. Ja ni vet förstås vilken.
På det viset har det fortsatt. När vi träffas har han checkat in Beer Week-ölen på Untappd 261 gånger. Och det lär bli fler innan året är slut.
En hel dricks förstås på flaskor från Systembolaget, men går han ut dricks det oftast Gbg Beer Week i ”Kyrkan”. Det är nämligen så han kallar Hagabion, stället som har samma ägare som bryggeriet och som alltid serverar ett antal av deras öl.
– Öl är ju lite av en religion och det här är Stigbergets tempel, säger han efter en klunk av sin favoritöl.
Hans missionerande har också fått vänner intresserade av samma öl. Han berättar att ett gäng ölvänner i Norrtälje från början var lite skeptiska till hur bra den här nya svenska ölen kunde vara.
– Men åtminstone en av dom dricker nästan inget annat nu, säger Milsem.
Men ölpassionen handlar inte bara om en svensk öl. Det handlar också om ett amerikanskt bryggeri. Bruery från Placentia i östra Los Angeles-området har en speciell plats i André Milsems hjärta.
– Det började på Ölbutikken i Köpenhamn. Jag hittade några flaskor där. Det var inga av deras extrema öl, säger han.
De första proverna gav mersmak och sedan har det bara fortsatt.
– Dom tar ut svängarna lite, de är ju inte direkt diskreta öl de gör, säger han med ett leende.
Bruery har gjort sig kända för att producera stark öl, men det är inget som stör den ölälskande norrmannen. Tvärtom.
– För min smak gör de den perfekta ölen, och de är väldigt kreativa.
Så här långt har det blivit cirka 150 olika öl från Bruery. Trots att han aldrig har varit där.
– Nej jag har faktiskt inte det- De flesta har jag trejdat till mig eller köpt i olika web-butiker.
I fjol trejdade han runt 20 gånger med amerikaner, och det blev totalt runt 250 flaskor.
– Cirka 70 procent av dom var Bruery-flaskor.
Tidigare i år var det dessutom premiär för Milsems favoritprovning. Bruery Bonanza innebär en tolvtimmars provning av öl bara från Bruery. Initiativtagare var förutom Milsem även Daniel Jensen, bartender på Beer Ditch, och Mathias Olofsson, bryggare på Ölofsson.
– Kravet är att alla tar med tre spännande Bruery-flaskor. Det här ska vi ha varje år, säger Milsem.