De driver två av Sveriges mest uppskattade bryggerier. Men de är också kusiner. Nu har Nils Hultkrantz och Philip Hafstad dessutom bryggt öl tillsammans.
De har onekligen gått olika vägar i livet. Men till slut var det ölet som förde dem samman igen. Nils Hultkrantz är numera vd för Stigbergets bryggeri och Philip Hafstad har samma roll på Svartbergets Fjällbryggeri.
– Han växte upp i Åre men stack till Kina tidigt, nu har han ju kommit tillbaka. Jag växte upp i Östersund, men flyttade till Stockholm samma dag som jag slutade gymnasiet, säger Hultkrantz.
Han startade Stigbergets bryggeri, som i dag är ett av Sveriges största hantverksbryggerier. Den resan har förstås inspirerat när Hafstad startat sin resa inom ölvärlden.
– Han har hjälpt mig sedan starten. De planerade sin första expansion när jag började att fråga om hur man kommer i gång, säger Hafstad.
Han konstaterar att framgångarna för de båda bryggerierna gör att ingen av de båda kusinerna i dag brygger öl, de har helt andra uppgifter att sköta om när de ansvarar för växande företag.
Men nu fick de i alla fall en dag tillsammans vid bryggverket i Åre, där Svartbergets Fjällbryggeri har sin nya större anläggning.
– Det tuffar på åt rätt håll för båda företagen och jag tror vi har samma tänk med fokus på kvalitet och på att göra spännande öl, säger Hafstad.
Ni som följt Beernews sommarserie vet att Svartberget är ett av de bryggerier som hyllats allra oftast av kollegor i branschen.
– Man får väl säga att det går bra för både företagen, och jag har gett en del tips och råd till Philip. Men jag är övertygad om att vår resa varit brokigare än hans, Philip gjorde väldigt bra öl tidigt och han är väldigt seriös, säger Hultkrantz.
Ölet som bryggdes var en dubbel-IPA på 8,5 procent med namnet Dubbelberget. Det ska väl sägas att bryggarna Lucas Monryd och Sebastian Tornéus haft en hel del att göra med receptet.
– Det är en West Coast-DIPA med klassisk amerikansk humle. Det är en hel del columbus och simcoe i ölet och sedan används det lite fruktigare humle också, säger Hultkrantz.
Som alltid blir dessa samarbeten ett sätt att nå ut till varandras kundgrupper, och där har det hänt mycket för båda bryggerierna under de senaste åren.
– Det är stort intresse för våra öl och vi har importörer som hör av sig och vill sälja vår öl, det är jättekul. Vi försöker att ha en plan där vi hela tiden ska vara spännande och aktuella, säger Hafstad.
Givetvis har tipsen från kusinen i Göteborg varit viktiga. Stigbergets resa de senaste åren har varit oerhört imponerande och Nils Hultkrantz tror att Svartbergets Fjällbryggeri kommer att ha en fin utveckling också.
– Vi har pratat en del om framtiden. Jag tycker att deras läge påminner en del om var vi var för ett par år sedan. Jag tror det kommer att gå väldigt bra för honom, han har rätt inställning och min erfarenhet är att man underskattar hur fort det kan gå när det tar fart, säger Hultkrantz.