De har haft fokus på humlebomber redan från start. Apex Brewing Company har snabbt etablerat sig som ett av Sveriges mest hyllade bryggerier och trots pandemin används bryggverket så mycket det bara går.
Det var 2017 som Niklas Lundgren och Daniel Gacic beslutade sig för att starta ett bryggeri. Då hade de bryggt öl hemma hos Niklas i Örebro under en tid.
– Han var singel då och bodde i hus, hans garage var dedikerat för jäsning av öl. Vi hade druckit en hel del god humlig öl som vi ville återskapa, så det var vårt fokus redan då, minns Gacic.
När det var dags för bryggeri skedde satsningen inte i Örebro utan i Nora, ett par mil norr om Örebro. Där har man faktiskt lokalerna i det som kallas Kvarteret Bryggeriet, där det i dag finns en hel del olika verksamheter.
– En gång i tiden låg det ett bayerskt bryggeri här. Det är ett jätteschysst område och vi har bra grannar. Dessutom är det en del spelningar här på sommaren, säger Gacic.
Att nischa sig mot humlig modern öl har varit rätt väg att gå enligt Gacic.
– Det har funkat för oss, utvecklingen har varit sådan att folk vill ha humliga öl och New England-IPA.
Internationellt från start
Det är ingen tvekan om att det har gått bra för Apex med deras humlefokus. Bryggverket på 500 liter används tio gånger per vecka och ölen skickas ut till såväl svenska son utländska kunder. En internationell tanke fanns redan från början när man valde bryggeriets namn.
– Vi bestämde att vi inte skulle heta Nisses Gårdsbryggeri eller något sådant. Det är inget fel på att heta gårdsbryggeri, men vi ville ha något som fungerar även i andra länder, säger Gacic.
2018 kom bryggaren Arvid Saltin in i företaget och han brygger nu ölen tillsammans med Gacic. Ofta inleder en av de två med en tidig morgon, och så får den andra ta dagens andra bryggning i mål.
En person som varit viktig för företaget är Kalle Haglund. Han spelade tidigare i samma band som Niklas och Daniel, och gör nu Apex alla etiketter.
– Jag tror det har varit viktigt, och vi har nog lyckats bra där. Sedan gör vi jäkligt bra öl också om jag får säga det själv, säger Saltin och Gacic kompletterar:
– Vi ville ha en logga som fungerar på en t-shirt. Den ska se ut som en tröja du köper på en konsert med ett punk- eller metalband.
Apex har en del öl på Systembolaget, men huvudfokus har inte legat där. I stället har man sålt bra till utländska webbshoppar.
– Bäst går exporten till Tyskland, Frankrike och Danmark. Sedan har vi Kina också, de beställer mycket men inte så ofta, säger Saltin.
Försäljningen till Asien kan kanske ta mer fart på sikt, och då har Apex-killarna märkt att det inte är oviktig att ha bra betyg på Untappd.
– Jag tittar inte där dagligen, men vet ju att vi har öl som är högt listade där. När de hör av sig från Asien vill de köpa ölen som har högst betyg, säger Gacic.
Mer på Systembolaget
Med kapaciteten fullt utnyttjad på bryggeriet har det inte blivit något större fokus på Systembolaget, även om en del öl finns även där.
– Ska vi öka på Systembolaget tappar vi mer på export istället, säger Saltin.
Faktiskt har man ändå skickat in sitt första öl på en offertförfrågan från Systembolaget, så kanske kan det hända fler saker där i framtiden.
Apex har ofta sina öl tillgängliga hos Glasbanken, och försäljningen där är viktig.
– De har varit enormt bra för oss, de hämtar ölen här och dom har därmed den alltid före de andra webbutikerna, säger Gacic.
Han konstaterar att pandemin inte påverkat bryggeriets verksamhet speciellt mycket, då exporten fortsatt att rulla på.
Full fart alltså, och Apex siktar på att fortsätta leverera humlebomber till såväl svenska som utländska kunder. Men faktiskt inte bara det.
– Vi har testat med en kellerbier ett par gånger och det ska bli mer av det, säger Gacic, och Saltin fyller i.
– Vi har både svartmalt och chokladmalt på lagret, och den kommer också att användas framöver.