Årets svenska ölgenomslag 2024

Vissa infall, trender eller nymodigheter resonerar genom hela Ölsverige. 2024 må ha varit ett något trevande ölår, men här följer tre företeelser – eller ölgenomslag – som skakade om branschen på ett eller annat sätt.

Vinnarna presenteras på Jankopoddens ölfestival den 18 januari på Brygghuset i Stockholm, dit det är fri entré. Samtidigt passar vi på att, tillsammans med er, fira Nya Beernews som fyller ett år. Hoppas vi ses där!

AI-designade öletiketter

AI-utvecklingen har lett till att många svenska bryggerier omfamnat tanken att låta en maskin designa deras öletiketter. De positivt inställda menade att öletiketterna nu blev snyggare än deras tidigare powerpoint-designade konstverk eller att de nu kunde spara en slant och slippa betala en människa för jobbet. Skeptikerna menade att man tog bort en viktig del av ölupplevelsen och att det plötsligt kom ett hav av generiska etiketter som direkt skrek ”jag är opersonlig och designad av en algoritm”.  Älska eller hata det, 2024 var året då AI-etiketten fick sitt genomslag.

Alkoholfritt från Vega Bryggeri

Coronapandemin gav oväntad tid för experiment för Göteborgsbryggeriet och resultatet blev Easy IPA, en silverfärgad alkoholfri burköl som under året tog plats i alla Systembolagets butiker. Med smak och balans  bevisade Vega Bryggeri att små aktörer kan utmana de stora. Samtidigt exploderade försäljningen av tonic från Gbg Soda (som Vega är delägare i) vilket har placerat bryggeriet i framkant av alkoholfritt på den svenska ölscenen.

Sveriges Oberoende Bryggerier

Under 2024 klev Sveriges Oberoende Bryggerier fram som stark politisk kraft i Sverige med en lång rad segrar: Regeringen gick fram med förslag på möjlighet till gårdsförsäljning av alkohol och sänkt alkoholskatt för småskaliga bryggerier, men organisationen gjorde också en stor gemensam kampanj, där 44 olika öl lanserades med likartade etiketter på Systembolaget. Vin- och spritbranschen tittade avundsjukt på när hantverksbryggerierna tog över debatten, vann politiska framgångar och bevisade att småskalighet och samarbete kunde få stora hjul i rullning. Men genombrottet skedde inte över en natt. Sveriges Oberoende Bryggerier har länge och målmedvetet arbetat för att samordna svenska ölentreprenörer kring alkoholpolitiska frågor som många ansett vara orealistiska att driva. Vad blir nästa steg? Just nu verkar inget omöjligt.

Läs också:
• Årets bästa nya svenska öl 2024 enligt Beernews
• Årets svenska ölställe 2024 enligt Beernews 

Vilka är trenderna inom svensk öl 2025? Vad tänker vi dricka, brygga och vaska? I Beernews Trendrapport 2025 tar vi tempen på öldrickare och bryggerier. Vi har frågat 750 konsumenter om deras köpvanor, preferenser och åsikter kring öl. Och så låter vi branschfolk och Beernews egna experter spana in i framtiden. | Du kan stötta Beernews arbete genom att bli patron eller företagssupporter

• TRENDRAPPORT DEL 1: Det tror ölbranschen om framtiden
• TRENDRAPPORT DEL 2: Ölåret som gick – 20 nedslag från 2024
• TRENDRAPPORT DEL 3: Redaktionen reflekterar 
• TRENDRAPPORT DEL 4: 4 spaningar inför 2025 
• TRENDRAPPORT DEL 5: Nomineringar årets öl m fl 
• TRENDRAPPORT DEL 6: Beernews läsarundersökning 2024 (kommer snart)