25 nya marknader på ett år. Exporten blir allt viktigare för Poppels. Framför allt är det Asien som förväntas växa snabbt.
Poppels har haft stora framgångar på Systembolaget de senaste åren och fler av deras öl finns i dag över hela landet. Men samtidigt växer även exporten.
– Det har funnits förfrågningar längs hela vägen, men vi har fått lägga det åt sidan. Nu har vi kapaciteten och kan ta tag i de frågorna på riktigt, säger Petter Gunnarsson.
Beernews har tidigare skrivit om Poppels tillväxt och bland annat ska det installeras cirka tio nya tankar i början av nästa år för att utöka kapaciteten rejält.
Det är Gunnarsson som jobbar mest med exporten och han har haft fullt upp under året. Även om de flesta nya marknaderna växt fram i Europa, så är det Asien som har mest potential.
I Kina har man kommit längst, men även Korea och Japan har besökts och känns som marknader där man ska kunna ta sig in.
– Vi började att ha kontakter i Kina för ett år sedan och det är nu vi känner att det börjar ge något.
Kina är en enorm marknad och de som tar sig in där kan förstås räkna med stora volymer i export. För Poppels ser det ut att börja med en volym på cirka 14000 liter öl per gång, och rimligt är att tro på cirka fyra fem sådana sändningar per år.
Det skulle innebära cirka 70000-80000 liter öl per år, och skulle Korea och Japan också ta fart blir exporten betydande. Det finns också kontakter med Australien Nya Zeeland, Filippinerna och Vietnam även om det i de fallen fortfarande handlar om mindre mängder öl.
– Vi exporterar cirka 15 procent i dag. Men det är tufft i Asien, vi tävlar där med bryggerier som Founders, Goose Island, Stone, Mikkeller och Brewdog, säger Gunnarsson.
En utmaning är att bryggerier på den amerikanska västkusten får räkna med 15 dagar innan deras varor är framme i till exempel Kina. För Poppels tar det mellan 30 och 40 dagar.
– Efterfrågan är ungefär som i Sverige, man gillar humledrivna öl. Det krävs bland annat kylcontainrar för att ölen ska hålla tills den kommer fram.
Det finns en hel del utmaningar med att exportera öl. Förutom tiden det tar att transportera färsk öl, krävs det mycket jobb med tullhandlingar. Dessutom krävs det ofta tolkar som hjälper till och även kulturskillnaderna kan skapa vissa problem. Dessutom är marginalerna ofta mindre på exporterad öl.
– Samtidigt ger det oss en chans att stå på ett ben till. Det är kul att se att vårt varumärke fungerar även i andra länder. Jag skulle tro att vi finns i cirka 40 länder om ett år, säger Gunnarsson.