Uppköpet av Ballast Point har inte varit helt framgångsrikt. Nu stänger ägaren Constellation Brands två av bryggerierna.
Det uppmärksammades rejält när Constellation Brands köpte upp Ballast Point för några år sedan. Prislappen på en miljard dollar ifrågasattes redan då, och med facit i hand verkar de flesta experter fått rätt.
Man drar nu i handbromsen och stänger två av de bryggerier som Ballast Point driver i södra Kalifornien. Surölssatsningen som går under namnet Trade Street, samt bryggeripuben i Temecula mellan San Diego och Los Angeles ska bort.
I Temecula stänger man direkt, medan verksamheten med suröl ska försvinna successivt under de kommande månaderna.
– Jag kan bekräfta att vi stänger dessa två anläggningar för att anpassa våra kostnader efter utvecklingen för craft beer, säger Stephanie McGuane till Brewbound.
Surölen har bryggts på ett 5000-liters bryggverk, och där har det också funnits en egen buteljeringsmaskin samt ett stort antal fat.
Efter rekordåret 2016 har Ballast Point två år i rad tappat i försäljning och det var inte alls den utveckling som Constellation Brands tänkt sig när man satsade stort.