Ölpremiär på IKEA. Men också premiär för den egna baren. Omnipollo satsar stort på Japan och Tokyo och på lördag är det barpremiär.
Omnipollo satsar rejält på den japanska marknaden. Efter en hel del förberedelser är det på lördag dags att öppna den nya baren i Tokyo.
– Japan är ett land där man gillar extrema upplevelser och vi har varit extra noggranna. Nu har vi haft lite extra tid på oss att fila på inredning och anställningar, säger Henok Fentie.
Baren ligger centralt i Tokyo och man flyttar in i en lokal där de under de senaste 70 åren legat en ålrestaurang.
– Det blir absolut en Omnipollo-bar och jag tycker att vi har tagit ut svängarna ganska ordentligt. Men vi har också sparat en del av den gamla inredningen, bland annat är det kvar en ål på entrédörren, säger Fentie.
Tio kranar blir det och det kompletteras av ett stort utbud av flaskor och burkar.
– Det blir en del core-öl, men också mer extrem öl än på de andra barerna. Vi kommer också att ha mer fokus på att sälja merch än vi har på de andra barerna, säger Fentie.
Lördagens barpremiär blir annorlunda för Omnipollogänget. Det går som bekant inte att ta sig till Tkoyo så premiären får de följa på distans.
– Det blir den konstigaste öppning jag varit med om och vi hade förstås helst varit på plats. Men nu får vi vara med under premiären på videolänk och så blir det även när vi har en pressvisning i veckan.
Baren är inte den enda stora satsningen i Japan. Efter en hel del förhandlingar har Omnipollo också kunnat lansera fyra alkoholfria öl hos IKEA i Japan.
– Det har vi jobbat länge med och det är nog det största som hänt för företaget i år. Ölen är inspirerade av vår svenska barndom, säger Fentie.
Reference Pale Ale, Blåbärssoppa, Ostaka och Nyponsoppa är namnen på de fyra ölen.