Klart bästa året hittills. Man In The Moons januarisatsningar på amerikanskt öl har blivit en framgång och än finns det öl kvar att dricka.
Stockholmspuben Man In The Moon är inne på sitt fjärde år där man satsar på USA-öl under hela januari. Första året var det fokus på Kalifornien och därefter har det varit öl från Hawaii och Ohio. Den här gången är det öl från New York som gäller.
– Det här är det bästa året för oss så här långt. Det märks att svenskarna har en kärlek till New York, det har varit otroligt populärt faktiskt, säger Daniel Rhawi, som driver stället tillsammans med brorsan Eryo.
Totalt har man köpt in mellan 130 och 140 fat och flera av de humliga ölen har flugits in för att vara så färska som möjligt. Bryggerier som Captain Lawrnece, Interboro och Gun Hill har bdragit till att locka folk.
– Intresset går ner i åldrarna också. Unga människor vet vad de vill ha och uppskattar bra bärs numera, säger Daniel.
De båda bröderna har drivit Man In The Moon sedan 1997 och var tidigt innan på att satsa på öl.
– Från början hade vi stora 1000-literstankar i källaren med Pripps och Falcon, men det har hänt en hel del. Vi har jobbat in vårt breda sortiment och har i dag 30 fatkranar, säger Eryo Rhawi.
Precis som tidigare år är det en hel del jobb med en sådan här satsning.
– Det mest komplexa är logistiken, men också att lyckas få hem öl från bryggerier som normalt sett inte exporterar, säger Daniel.
Varje år har man också sett till att ha mat som knyter an till det aktuella området.
Satsningen kommer att gå vidare även nästa år, men det är inte klart vilken inriktning det blir då.
– Vi gillar att överraska, det kanske inte blir USA nästa gång, säger Eryo.