Bildspel
Bill Batten menar att det sker en hel del förändringar i bryggeribranschen i Kalifornien för tillfället.
Alesmith flyttade. Men det gjorde inte Bill Batten. Nu är han bryggmästare på Mikkeller San Diego.
– Vi vill göra både kvalitet och kul experiment på samma gång, säger han.
Egentligen är det kanske inte så konstigt att just Mikkeller hamnade i de lokaler som Alesmith lämnade när man byggde nytt. Kontakten och vänskapen mellan de båda bryggerierna går långt tillbaka i tiden.
– Det började nog med att Mikkel frågade Alesmith om receptet på Speedway Stout. Då var han fortfarande hembryggare, berättar Batten.
Sedan dess har det hänt en hel del både för Alesmith och Mikkeller. Och för Bill Batten.
– Jag började som säljare på Alesmith 2001, och sedan jobbade jag mig till att börja brygga. Till sist blev jag bryggmästare, säger han.
Sedan i fjol har Mikkeller San Diego varit i gång och det har så här långt varit en framgångsrik resa.
– Men vi är fortfarande ett nytt bryggeri. Vårt fokus är att sälja ölen lokalt i San Diego, men skickar också en del till andra ställen. Kanske mest till San Fransisco där det finns en Mikkeller Bar.
Batten blev förstås en viktig pusselbit när Mikkeller till sist öppnade ett eget bryggeri. Hans erfarenhet och kunskap om bryggverket gjorde att uppstarten gick smidgt.
– Det var inte en så stor förändring, men det skulle ända startas up med nya personer och nya recept.
När det gäller recept är Mikkel Borg Bergsö, grundaren av Mikkeller, mycket involverad.
– Vi har samma grundfilosofi här som Mikkeller alltid haft. Vi vill samarbeta mycket, och kvalitet är det viktigaste av allt, säger Bill Batten.
Med sin erfarenhet inom ölvärlden har han förstås genom åren sett hur branschen förändras. Men kanske inte alltid till det bättre. Bland annat säger han att de vänskapsband som funnits mellan bryggerier runt San Diego inte är lika starka överallt längre.
– Det finns snart 130 bryggerier runt här. Kanske har det bildats lite mer grupperingar jämfört med tidigare. Men jag har fortfarande många vänner i branschen.
I USA har det också skett en förändring i och med att stora öljättar gått in och köpt upp mindre bryggerier. Det är en utveckling som Batten inte riktigt gillar.
– De stora vill ta marknadsandelar och de har kraft att köpa sig plats på ölhyllorna. Men jag är inte så orolig för den utvecklingen, i slutändan är det kvalitet som är avgörande. Samtidigt är det intressanta tider, det sker mycket i branschen just nu, säger han.
När Beernews hälsar på är det också första dagen som bryggeriet använder sig av en burklina. Burkar blir allt mer populärt även i Kalifornien.
– Det ska vara bättre för ölen, blir lättare förpackningar och är dessutom lättare att återvinna. Jag tror att vi kommer att se mycket mer av det.
Under sina år på Alesmith var Bill Batten involverad en hel del i det fatlagringsprogram som är ett av världens bästa. Den kunskapen vill han använda även på Mikkeller San Diego.
– Vi började att lägga öl på fat tidigare i år. Jag hoppas att vi ska kunna börja erbjuda mer sådant under nästa år.
Intervjun går mot sitt slut. Bill Batten ska tillbaka till bryggeriet och jag åker vidare för att utforska mer av San Diego Beer Week. Just Beer Week tror Batten är viktig för hela samhället.
– Det kommer hit väldigt mycket folk och alla vinner på det. Den här veckan är bra för hela San Diego.