Beerbliotek satsar mer på burk

Beerbliotek utökar sin satsning på burkar. Tidigare har fyra av deras öl funnits på burk. Nu utökas det till tio stycken.
– 90 procent av dom vi pratat med är positiva till öl på burk, säger delägaren och bryggaren Adam Norman.

Sakta men säkert har svenska mikrobryggerier börjat att sälja sin öl på burk. Beerbliotek i Göteborg var ett av bryggerierna som var med tidigt på den resan.

Nu tas nästa steg med en utökning av antalet burköl från fyra till tio.

– Vi anser att burken gör att ölen håller den kvalitet vi vill att den ska ha när den säljs. Den är till 99,9 procent skyddad från ljus och luft i burken och det är bra för kvaliteten, säger Norman.

Få personer har visat missnöje med att få ölen i burk, Norman säger att han mött viss oro för att kunder inte vill köpa burkar. Samtidigt växer sig trenden allt starkare, inte minst i USA.

Adam Norman, en av bryggarna på Beerbliotek, berättar att burken blir allt viktigare för Beerbliotek.

Adam Norman, en av bryggarna på Beerbliotek, berättar att burken blir allt viktigare för Beerbliotek.

Framöver lär satsningen växa ännu mer.

– Ja så är det. Vi kommer att ha majoriteten av våra specialöl från nya bryggeriet i Kungssten på burk. De sura ölen från vårt gamla bryggeri vid Sockerbruket kommer bara att finnas på fat.

Förutom kvaliteten så ser Norman flera fördelar med att ha allt mer öl på burk. Logistik och miljö är två viktiga faktorer.

– Vi får också en större yta att kommunciera med våra kunder, etiketten på burken är större. Det blir också lättare för oss att arbeta med burk eftersom den är mycket lättare. Det blir en bättre arbetsmiljö.