Under pandemin har många bryggerier satsat på folköl och ofta sålt på lastkajen. Andra bryggerier har även försökt slå sig in i livsmedelshandeln. Beerbliotek är ett av dem.
När Oscar Sommerfors började på Beerbliotek var det inte så stort fokus på folköl. Bryggeriets öl fanns i en del Ica-butiker, men så mycket mer var det inte. Men pandemin gjorde att det blev en lucka i produktionskapaciteten som behövde fyllas när restauranger och krogar slutade beställa fat.
– Då körde vi en satsning på folköl och det gick väldigt bra. Det fanns ett utrymme att fylla på marknaden. I dagsläget har vi utöver Ica även Coop, Axfood och Lidl, säger Oscar Sommerfors.
– Försäljningen är den rätt stor, jag vill inte säga exakta procent, men vi har sett en markant ökning sen vi började jobba aktivt med den marknaden. I dagsläget är den nästan lika stor restaurangförsäljningen.
Idén fick han när han begrundade innehållet på hyllorna i en butik.
– Jag tänkte ”vilket tråkigt utbud, det måste hitta på nåt roligt med, den tanken snurrade vidare och här står vi i dag.
Uppgörelserna skiljer sig mellan olika kedjor men grundprincipen är att bryggeriet blivit godkänt för upphandling och sen kan butikerna beställa. Och det är det rätt många som gör. Enligt Sommerfors handlar det om 300-400 butiker som köper in öl från Beerbliotek.
– Det är väldigt många. På Lidl är vi rikstäckande med 270 butiker. De körde en kampanj för att främja den lokala handeln och då hoppade vi på den. Den har gått väldigt bra så de ska fortsätta med folkölen.
Samtidigt är livsmedelshandeln en tuff marknad, där de stora, Spendrups, Carlsberg och Åbro, dominerar helt. Och det på ett sätt som skiljer sig från situationen på Systembolaget, enligt Sommerfors.
– Den är präglad av folköl från de stora. De är marknadsledande även på Systembolaget, men där fanns ett utrymme som inte funnits i livsmedelsbutikerna.
– Den tuffaste utmaningen är att få dem att inse värdet i craft, men marknaden har svängt och intresset finns där nu.
Beerbliotek hade fyra olika folköl när det hela började, nu har man fem som ska täcka in de vanligaste preferenserna: en pilsner, en suröl, en session-IPA, en APA och en hazy IPA. Något mer verkar inte finnas i de omedelbara framtidsplanerna, oavsett hintar om bitter och porter.
– Just nu känner jag personligen att vi har ett bra sortiment på folkölssidan. Nåt alkoholfritt vore kanske mer i mitt intresse, men vi får se.
Att det gått bra för folkölsförsäljningen gläder honom inte bara för att det är bra för bryggeriet. Han gillar folköl.
– Det är skönt att kunna ta en efter jobbet eller till maten utan att behöva dricka starköl hela tiden. Det är fantastiskt med folköl och det kommer mer och mer hela tiden, det är skitkul.