Belgiskt fokus även när Per nysatsar

Bildspel

Bild 1 av 2

Per Karlsson lanserar nu varumärket Lärjedalens Bryggeri.

Det började med Wild & Sour. Nu lanseras Per Karlsson ett nytt varumärke och även denna gång kommer inspirationen från Belgien.

 

Ni som följer Beernews vet att Per Karlsson gillar belgiska syrliga öl och han har bland annat varit och jobbat på Cantillon för att lära sig mer. 2018 lanserade han varumärket Wild & Sour, som producerar öl som har inspiration från lambic-världen.

När det nu är dags för att lansera Lärjedalens Bryggeri kommer inspirationen från samma land, men ölet är helt annorlunda.

– Det första ölet har mycket inspiration från De La Senne och deras Taras Boulba, och jästen jag använder ger lite belgiska toner, säger Karlsson.

Lezgo är namnet på ölet som släpps på lördag på ett antal pubar i Göteborg. Det ölet ska sedan släppas i olika versioner, där torrhumlingen kommer att skilja sig åt. I premiärölet är det Hallertauer Blanc och Neslon Sauvin som använts.

– Ölet är på 4,5 procent och har hög drinkabiliet, lovar Karlsson.

Vörten produceras hos Spike och transporteras sedan till Karlsson garage, där han har en tank på 500 liter. I garaget finns också träfat, där nya öl för varumärket Wild & Sour ligger lagrade.

– Det finns planer på en likadan tank till, men först måste jag sälja lite mer öl, säger han.

Framöver finns en hel del planer för syrliga öl, och bland annat ska ett öl lagras tillsammans med vindruvor som blivit över vid vintillverkning hos Wine Mechanics i Göteborg.

Men till helgen är det alltså Lärjedalens Bryggeri som det blir fokus på. De som gillar Taras Boulba har förstås höga förväntningar på ölet.

– Jag hoppas förstås att folk ska gilla det jag gör, de olika ölen kommer inte att bli så annorlunda, säger han.