Bildspel
Det jäser för fullt i tankarna hos Benchwarmers. Målet är att också komma in på Systembolaget före midsommar.
Kärleken till ipa och pale ale ligger till grund för Benchwarmers. Nu är man i full gång med sitt eget bryggeri i Helsingborg och i sommar kan det bli ett taproom.
De båda humliga ölstilarna har länge legat Magnus Svensson och Anders Nilsson varmt om hjärtat. När man sedan en dag slog fast att man kan göra öl minst lika bra som många andra bestämde man sig för att starta Benchwarmers. Så här långt har mottagandet varit positivt.
– Vi fick bra respons på öl- och whiskymässan i Göteborg i fjol, det blev en språngbräda för oss, säger Magnus Svensson.
Under fjolåret bryggdes en del öl hos kollegor, bland annat hos Spike i Göteborg, men nu står det egna bryggeriet i stadsdelen Råå i Helsingborg klart.
– Vi räknade på det och tog in offerter. Det visade sig att det kostar inte mer att satsa på eget.
De första batcherna är nu bryggda och levererade och det är förstås ett stort steg för duon. De har båda fortfarande andra jobb som ska skötas.
Ett bryggverk på 500 liter och nio tankar i samma storlek är det som installerats.
– Vi kommer att behöva brygga ganska mycket för att få intäkter, det kommer att bli både återkommande öl och nya öl, säger Svensson.
Han säger att de båda vännerna kompletterar varandra bra, vilket ger en dynamik i företaget.
– Jag flyger rakt in i grejer medan Anders tänker efter. Han är nog den mest noggranna person jag träffat och det passar bra.
Med produktionen i gång har det satts upp nya mål för Benchwarmers. Ett är att komma in på Systembolaget under året.
– Vi hoppas på att kunna vara med där till midsommar. Det vore kul att se sin egen öl på hyllorna, men vi vill sälja för att vi gör bra öl och inte bara för att vi är lokala, säger Svensson.
Det kan också bli en annan nyhet för de som gillar öl i Helsingborg. Det finns nämligen planer på att ha en egen servering vid bryggeriet.
– Jag vill ha ett riktigt taproom här i byggnaden. Jag har pratat med tillståndsmyndigheten och har en romantisk bild av en food truck som står här bredvid en bar i vårt bryggeri, säger Svensson.
Tanken är att deras taproom ska locka lokala ölälskare, men också besökare från den när liggande campingen och det första steget blir att ha öppet under sommaren.
I dag finns möjlighet att brygga uppemot 40 000 liter på ett år, men några produktionsmål har egentligen inte satts upp.
– Vi brygger så länge folk köper våra öl. Vi vill inte växa massor utan det här är en hobby som dessutom är ett bra sätt för oss att umgås betydligt mer, säger Svensson.