Brygghuset Finn brygger årets öl till Lundakarnevalen. Men Systembolaget godkände inte burken. Nu har bryggeriet överklagat för att få veta vad som verkligen gäller.
Beernews har tidigare berättat om att Brygghuset Finn står bakom ölen till årets Lundakarneval. Karnevalen lockar massor med folk till Lund och ölförsäljningen lär landa runt 40 000 liter.
Men när bryggeriet började att ta sikte mot Systembolaget tog det tillfälligt stopp. Burken godkändes inte, eftersom den hade med en logga för karnevalen. Systembolaget menade att burken innebar marknadsföring mot personer under 25 år.
Brygghuset Finn tvingades då göra om designen och nu är allt frid och fröjd med det ölet. Men Landskronabryggeriet har ändå överklagat beslutet för att få klart en gång för alla vad som gäller.
– Att ändra utseende på burken var tråkigt då vi inte höll med i bedömningen, vi överklagade till Alkoholsortimentsnämnden för att få veta vad som gäller, säger Petter Lindholm.
Den nämnden håller i överklaganden när det gäller Systembolagets beslut om utseende på förpackningar, öl namn och annat. Systembolaget har i sitt svar föreslagit att ärendet ska avslås då frågan redan är löst, men Brygghuset Finn ser detta mer som en tydligare information inför framtiden.
– Vi vill få utrett frågan så det inte ska finnas frågetecken i framtiden, här och nu ändrar det inget men det är viktigt inför nästa Lundakarneval om fyra år, säger Lindholm.