Ölmässorna blir allt fler i Sverige och konkurrensen ökar. Nu ska Martin Guldbrandsen införa en besöksgaranti på sina mässor för att skapa en tryggare situation för utställarna.
Guldbrandsen stod bakom Öl- och Dryckesmässan i Kungsbacka i våras, och den lockade runt 2000 besökare. Han finns också med som utställare på mässor då han importerar de tyska ölmärkena Pfungstädter och Flensburger, och kan konstatera att det finns mässor som har svårt att locka folk. Då blir det utställarna som går back eftersom de inte säljer dryck som motsvarar kostnaden för monter, resor och eventuellt hotell.
Nu ska Guldbrandsen inför en besöksgaranti på sina ölmässor.
– Vi ska garantera att det kommer minst 50 besökare per utställare. Om vi inte når dit kommer våra utställare att slippa betala monterhyran. Det är inte utställarna som ska straffas om jag inte gör mitt jobb som arrangör, säger han.
Han fick inspiration av en ölmässa i Ängelholm, där halva monterhyran betalades tillbaka av arrangören efter att besöksantalet blev lägre än förväntat.
– Det var jäkligt snyggt gjort och blev inspiration för mig. Nu vill jag tala om det här innan mässan.
Guldbrandsen jobbar numera tillsammans med Patrick Erlandsson som är restaurangmäklare till vardags och som tidigare varit framgångsrik krögare i både Kungsbacka och Göteborg. Duon planerar även för festivaler i Alingsås, Varberg och Stenungsund framöver. Troligen blir det också en festival i Jönköping. Där kommer besökargarantin också att finnas.
Han tror att hans garanti ska göra det lättare för utställare att våga vara med på fler mässor och festivaler framöver.
– Jag tror att en del bryggerier blivit lite försiktiga med att åka på mässor.
Besöksgarantin tror han ska öka deltagandet på hans mässor även om han inte kan garantera att besökarna köper öl hos alla utställare.
– Jag ställer ju ut en hel del också och vet hur det funkar. Om jag säljer för 1000 kronor och grannen säljer för 20 000 kronor är det ju inte fel på mässan utan på min monter eller mina produkter, säger Guldbrandsen.