Gårdsförsäljning av öl är bra för besöksnäringen. Det menar Visita som nu ställer sig bakom att låta bryggerierna sälja sina egna starköl.
Visita var en av organisationerna som fanns med när Socialdepartementet nyligen hade ett digitalt möte för att diskutera riktlinjer för den utredning som ska göras av gårdsförsäljningen.
Beernews har tidigare berättat om vad Sveriges Bryggerier och IOGT-NTO tycker i frågan, och nu står det klart att Visita, besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation, vill införa gårdsförsäljning.
– Inte minst efter den situation som just nu råder till följd av covid-19 kommer företagen att behöva många olika förenklingar och förbättringar av förutsättningarna för sina verksamheter. Visita jobbar intensivt för att besöksnäringen ska få fler och bättre möjligheter att komma tillbaka. Gårdsförsäljning bör vara en del i detta, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita till sajten Besöksliv.
Han är positiv till utredningen och tror att olika parters olika krav ska gå att tillmötesgå.
–Vi är övertygade om att det är fullt möjligt att tillåta gårdsförsäljning utan att Systembolaget eller folkhälsan äventyras och vi ser ju att man har lyckats med detta i bland annat Finland, säger Lundin.