Det slogs besöksrekord med besked under Brewskival i helgen. Till slut kunde man räkna in nästan 8000 besökare på de två dagarna.
Perfekt väder och över 100 bryggerier på plats. Då blev det också rejäl fart på biljettförsäljningen för Brewskival.
– Vi landade på strax under 8000 besökare och jag är ganska säker på att vi satte nytt besöksrekord båda dagarna. Det är nästan 1000 fler besökare än i fjol, det är helt galet, säger Hanna Gustavsson.
Hon konstaterar att i princip allt flöt på bra under dagarna och de små saker som fick åtgärdas märktas knappast för besökarna.
En synpunkt som framfördes under lördagen var däremot att mycket av öl var slut.
– Cirka hälften av utställarna hade kvar öl under de sista timmarna. Vi kan inte göra det på något annat sätt, vi tar alla risker och betalar för alla ölen. Om man vill dricka de mest populära ölen får man komma tidigare, säger Gustavsson
Det nya festivalområdet, med bryggerier placerade på båda sidor av Brewskis bryggeri, fick också klart godkänt.
– Det kändes jättebra, det var inte speciellt trångt trots att det var så mycket mer folk.
Det är dock ännu inte klart att det går att göra på samma sätt nästa år.
– Nu kunde vi vara framför bryggeriet för att ingen annan hyr det området. Nästa år är det säkert någon ny hyresgäst där, vi får hoppas att det går att lösa, säger Gustavsson.
När det gäller ekonomin finns det hopp om att göra ett nollresultat på festivalen. Men helt säkert är det inte.
– Vi fick in mer pengar med så många besökare på plats, men det var också fler bryggerier. Då är det fler som ska ha boende och den svenska kronan gör att det är dyrt att köpa in den utländska ölen, säger Gustavsson.
–