De svenska reglerna för bilder i sociala media får kritik av svenska dryckesproducenter. Man kräver en förändring för att få tävla på lika villkor som utländska aktörer.
Det är tolv stycken dryckesproducenter, bland annat Brekeriet och Dugges, som i en debattartikel i Aftonbladet riktar skarp kritik mot den bildregel som gäller för sociala media. Konsumentombudsmannen beslutade efter flera anmälningar att stämma whiskyproducenten Mackmyra, för att de marknadsfört sin whisky i sociala media. I oktober dömde Patent- och marknadsdomstolen till Konsumentombudsmannens fördel och nu har ärendet överklagats av Mackmyra.
”Domen från Patent- och marknadsdomstolen visar tydligt att svenska små dryckesproducenter inte kan kommunicera med sin internationella publik på samma villkor som sina stora internationella konkurrenter. Detta skapar exporthinder för en hel bransch av dryckesaktörer, där de minsta drabbas allra hårdast”, skriver dryckesproducenterna bland annat i sin debattartikel.
Flera svenska dryckesföretag vänder sig till stor del mot utländska marknader, men man menar att de svenska reglerna nu gör det betydligt svårare att hävda sig mot företag från andra länder.
”Addera det faktum att ett brittiskt Instagram-konto till skillnad från ett svenskt, kan kommunicera fritt på engelska utan att ta hänsyn till att delar av följarna är bosatta i Sverige.
Vår värld har tack vare digitaliseringen blivit allt mer global och små aktörer kan nu exportera kvalitetsprodukter över hela världen. En grundförutsättning för att kunna exportera är förstås en bra digital kommunikation, bland annat via sociala medier. Om vi inte får kommunicera digitalt – hur ska vi då kunna exportera och växa globalt?”, skriver de vidare.
Debattartikeln kommer bara någon vecka efter att krav på ett stopp för att marknadsföra alkohol i sociala media skapade debatt.