Kraninvasioner är mer eller mindre vardagsmat, men nu börjar bryggerierna invadera biografer också.
Det är Bio Roy i Göteborg som passar på att ha premiär för en satsning på screen takeovers under GBG Beer Week.
En gång i månaden bjuder biografen in ett bryggeri som inte bara får välja film utan även sälja sin folköl exklusivt på bion för en kväll.
Först ut igår var Odd Island, som även gör bions husfolköl, Roy Ale. Filmen som valdes var Almost Famous.
– Det måste vara en film som vi kan få rättigheterna till, men annars kan det vara vad de vill. En film som har en symbolisk koppling till bryggeriet eller bara någon film som bryggaren tycker om, säger Sofia Danielsson Meréus på Bio Roy men tillägger att helst ska det vara en film som folk vill se också.
Odd Island utnyttjade tillfället för att presentera en ny folkölssatsning med varianter av bryggeriets starköl Hallon Passion och Västkustpilsner.
– Det är jätteroligt att de är intresserade av att jobba med lokala bryggerier, säger Jesper Lindberg på Odd Island.
Att det dessutom var en pilsner tycker Sofia är bra.
– Vi har haft många som efterfrågat ”vanlig” öl, så vi har även tagit in pilsner från Stigbergets och O/O i sortimentet, säger hon.
Just nu har Bio Roy 17 olika folköl från hantverksbryggerier, så det finns en hel del att välja på.
– Suröl går ganska mycket också, berättar Sofia.
Två andra Göteborgsbryggerier är klara för screen takeovers. O/O har valt filmen 24 Hour Party People, Majornas Bryggeri Papillon från 1973. Sen dyker även Fruktstereo upp med Äppelkriget. Och ska man döma av premiären så har de nåt att se fram emot. ”Succé, folk kom sent men typ fullt” skrev Peter Iwers i ett SMS till Beernews efter premiären.
Läs mer om Bio Roys folkölssatsning här.