Tanken har funnits några år, men nu var det dags. Oppigårds grundare Björn Falkeström berättar om hur han tar ett steg tillbaka och låter nya majoritetsägare ta över.
Det var tidigare i morse som Beernews berättade om att Oppigårds får nya huvudägare. Investeringsbolaget Röko köper 70 procent av bryggeriet, och Björn Falkeström behåller de övriga 30 procenten.
Förändringen är ett resultat av tankar som funnits en längre tid.
– Jag har jobbat mentalt med det här i flera år, och det har varit mer aktivt sedan i våras. Ingen blir ju yngre och det finns ingen naturlig efterträdare i familjen. Då har man inte så många alternativ kvar.
En företagsmäklare har varit anlitad för att göra klar affären och det har funnits flera intressenter. Men Björn Falkeström ville inte sälja till något större bryggeri, och inte heller till en riskkapitalfirma, där målet på sikt är att sälja företaget vidare.
– Det kändes bra med Röko och de vill äga bryggeriet utan att ha något slutdatum. Det känns väldigt bra, säger Falkeström.
Han kommer att sitta kvar i styrelsen, och förblir också VD under en period.
– Det ska rekryteras en ny VD på sikt, men något datum är inte satt. Därefter blir jag säkert kvar som rådgivare eller via något projekt. Jag tycker fortfarande att det är roligt att utveckla nya produkter och jag vill gärna fortsätta att vara med.
Han beskriver processen fram till att leta efter nya ägare som långdragen och beslutet är något som sakta växt fram i samarbete med hustrun Sylvia.
– Jag och Sylvia har vridit och vänt på det här många gånger vid köksbordet. Ibland när man tvekar känner man också att inte blir yngre och att något måste hända till slut.
Kortsiktigt innebär förändringen ingenting för verksamheten och de drygt 20 anställda på bryggeriet utanför Hedemora. Vad som händer på längre sikt återstår att se.
– Vi kommer inte att sitta still i båten, men exakt vilka planer vi har kan jag inte säga.
Röko är ett investeringsbolag som har flera miljarder att satsa på utveckling av olika företag.
– Jag är glad att de är ett oberoende företag och jag ville inte sälja till något av de stora bryggerierna. Det känns jättebra med den här lösningen och jag är förvånad över att det fanns ett så stort intresse för vårt bryggeri, säger Falkeström.