I England blev det brist på öl när pubarna öppnade igen. Händer samma sak i Sverige när säljstoppet för pubar och barer flyttas ett par timmar den 1 juni?
Vi har ringt runt till några svenska bryggerier för att se hur de tänker inför förändringen. Marcus Hjalmarsson och Andreas Jaeger på Brewski är inte så oroade.
– Vi är jävligt redo, vi fick precis in en lastbil med keykegs. Sen kör vi ut rätt färsk öl hela tiden och vi kan vända på en femöring. Det är inte nio pers i en styrelse som ska bestämma, utan det är bara ”shit, vi vänder på hela batchen och kör 80 procent fat i stället för burk”, säger Marcus.
– Nu är det fullt fokus på att ta kontakt med grossister över hela landet. Fördelningen av fat kommer att vara helt annorlunda än innan pandemin och många fat kommer att stanna i Sverige i stället för att exporteras. Innan har vi inte haft nån fokus på restauranger och barer i Sverige, det har bara varit on demand och knappt det.
Inte heller Oppigårds VD Arvid Runéus oroar sig inför regelförändringen. Han tror att det kommer att bli en ökning av försäljningen, men några direkta åtgärder har inte gjorts.
– Nej, det har vi inte gjort. Vi producerar bara efter ordrar. Vi ser hur mycket som kommer in och därefter tappar vi på fat, så vi har inte mer på lager än vad som redan beställts av kunder.
Någon direkt skillnad mot hur det såg ut innan pandemin tror han inte att det blir.
– Det är egentligen vår distributör som är bäst på att svara på det. Men från vårt perspektiv är det oförändrat.
På Hop Notch/Waxholms Bryggeri är Jessica Heidrich peppad.
– Ja, nu hoppas vi att det blir en ökning, både på grund av sommaren, svenskar är solrosor och vill komma ut, och en ökad vaccinationstakt. Sen hoppas vi att restriktionerna lättas för restaurangerna den 1 juni. Hjärtat blöder för alla krögare efter det år de haft sen pandemin startade, säger hon.
– Vi tappar det som är förbeställt nu, men kommer att öka försiktigt. Framför allt vad gäller Hop Notch.
När alla restriktioner väl lyfts ska Hop Notch också satsa mer på fat. Och det över hela riket.
– Vi hade långt gångna diskussioner med en distributör i februari 2020 om att sälja våra fat. Men vecka åtta upptäckte vi att det höll på att hända nåt i Italien, så vi sköt upp det. Sen tog vi förnyad kontakt i september och sa nu kör vi, men så blev det nya restriktioner. Nu hoppas vi kunna ta upp tråden igen.
Mikael ”Dugge” Engström på Dugges tror på en ökad försäljning av fat, både på grund av sommaren och lättade restriktioner.
– Det hoppas jag verkligen, det borde bli nån liten kick. Inte för att jag tror att det blir så mycket, men å andra sidan blir det ju sommar också. Två timmar är alltid nåt.
Han berättar att man just nu buffrar lite grand för att ha fat så att det räcker framöver, både med tanke på lättade restriktioner och rent allmänt för sommartider. Men samtidigt säger han att han inte tror att Dugges kommer att komma tillbaka till hur det var före pandemin.
– Vi kommer att ha fokus på Systembolaget, med tanke på att det gått så bra som det har gjort utan restauranger. Så det kommer att bli en högre andel av flaskor än det var innan pandemin.