Systembolagets annonskampanj mot gårdsförsäljning blir en riksdagsfråga. Nu ska civilminister Ardalan Shekarabi få förklara sin inställning till kampanjen.
Det var under 2017 som Systembolaget satsade stora pengar på en kampanj som gick ut på att Sverige inte behövde införa gårdsförsäljning av öl och vin.
Kampanjen mötte en hel del motstånd, bland annat hos flera bryggeriägare som inte gillade att ett statligt verk drev en politisk fråga.
”Att statliga myndigheter, verk och bolag ska vara opolitiska i sin information och sina eventuella reklamsändningar är för de flesta helt självklart. Ändå genomförde Systembolaget under 2017 en omfattande reklam- och propagandaaktivitet för att försöka påverka politiken och politiker att säga nej till gårdsförsäljning av öl, vin och sprit i Sverige”, skriver Bergheden som del i en skriftlig fråga till civilminister Ardalan Shekarabi (S).
Bergheden påpekar att riksdagen, trots kampanjen, nu har en majoritet för att gårdsförsäljningen ska utredas på nytt. Men han vill få svar av ministern för att inte liknande kampanjer ska dyka upp.
Bergheden avslutar med en rak fråga till Shekarabi:
”Ska statliga myndigheter, verk och bolag driva en aktiv politisk propaganda mot politiker och Sveriges riksdagsledamöter och om inte, vad avser statsrådet att göra för att motverka detta?”