Bildspel
De startade något som verkligen har tagit fart. Nu ska Bottle Shop fira två år och givetvis firas det med folköl.
Bottle Shop och grundarna Fredrik Glejpner och Martin Jämtlid har varit en viktig del av den folkölsexplosion som varit i Sverige de senaste åren. Fler butiker har dykt upp, det finns folkölsbarer och på hyllorna i våra matvarubutiker ser det väldigt annorlunda ut på folkölshyllorna med massor av alternativ.
– Det har absolut hänt mycket under de här två åren. Det här med nyhetens behag har gått över men i dag är det mycket mer vanligt folk som kommer till oss och köper lågalkoholöl, säger Martin Jämtlid.
Butiken på Söder i Stockholm har etablerat sig bland ölälskarna, men Jämtlid beksriver det inte direkt som någon kassako.
– Det går bättre och bättre men det här är en lågmarginalbransch så allt handlar om volymer. Butiken är mer ett showroom än att vi ska leva på enbart den.
Samtidigt har butiken öppnat flera dörrar när det gäller folkölsförsäljning. En dag kom representanter från ICA på besök och det har lett till flera stora folkölssläpp hos matvarukedjan.
– Det har betytt jättemycket för oss och är väldigt skoj. Det blir faktiskt även ett tredje större släpp på ICA i september, berättar Jämtlid.
I butiken siktar man på att ha över 100 sorter samtidigt, och även här följer utbudet de trender som råder.
– Vi vill hålla all öl så färsk som möjligt och har inte stora lager. Just nu har vi fler suröl än Systembolaget och det är en ölstil som verkligen ligger i tiden.
För många som besöker Stockholm är butiken något man är nyfiken på. Såväl svenskar från andra delar av landet som utländska turister kommer gärna förbi och kollar in utbudet.
– Det känns ändå som att vi ännu är i ett tidigt läge med folkölen. Om några år har det nog mognat lite mer.
Lördag 30 juni är det två år sedan som butiken öppnade, men firandet kommer att pågår hela veckan fram till den dagen.
– Temat är öl du inte visste fanns. Det kommer en hel del nyheter och det kommer att finnas några specialfat med experimentöl. Bland annat kommer Brewski och Transient att brygga ett öl till jubiléet, säger Jämtlid.
Även om konceptet med butiken har satt sig, så jobbar men med att utveckla sin verksamhet. Nästa steg kan bli riktigt intressant.
– Vi har pratat en del med restauranger som har hämtmat och kör hem den till kunder. Det kan bli nästa steg, att du kan köpa med en folköl när du beställer pizza, säger Jämtlid.