Efter flera priser och fina placeringar i hembryggningstävlingar var det dags att ta steget. Therese Mortensen och Fredrik Gustavsson har haft en bra start med Bearded Rabbit.
Vi tar väl det här med namnet först. Det är nämligen inte riktigt som man först tror. Therese Mortensen förklarar:
– Jag gillar män med skägg, men när jag och Fredrik träffades var han slätrakad, och sedan hade han en kanin också. Vi ville ha ett lite galet namn och så blev det Bearded Rabbit, säger hon.
De första bryggningar gjordes hemma i köket, och den första ”expansionen” var när paret bytte lägenhet.
– Där fanns ett grovkök som vi kunde brygga i. Det var bra för då kunde köket få vara ett kök också, säger Fredrik Gustavsson leende.
De lärde sig om bryggandet i takt med att de provade nya saker. Men redan från start hamnade de ganska rätt.
– Den andra ölen var en dubbelbock och den blev riktigt bra. Den stod sig väldigt bra också, säger Mortensen.
Att samarbeta vid bryggningarna har aldrig varit något problem.
– Vi tycker ganska lika så det har nog aldrig varit ett problem, säger Mortensen.
Efter ett tag blev kvaliteten så bra att det blev flera priser och framskjutna placeringar i olika hembryggningstävlingar. De vann en imperial stout-tävling, och var i final i Siren och Omnipollos första hembrygdstävling. Dessutom upptäckte de en annan fördel med att vara bryggare.
– Det är jättetrevligt att träffa folk på mässor och festivaler. Det är kul att människor vill prova vår öl och spännande att få veta vad de tycker, säger Mortensen.
De första steget mot ett kommersiellt bryggeri var faktiskt i ett samarbete. Bearded Rabbit, Electric Nurse och Spike Brewery planerade att investera i ett gemensamt bryggeri.
– Vi skaffade offert på bryggeriet och så, men till slut blev det aldrig av, berättar Gustavsson.
I stället har Bearded Rabbit producerat sina det mesta av sin öl hos West Coast Bryggeri. En del småbatcher gör de själva, men allt som till exempel kommer till Systembolaget görs hos kollegorna i västra Göteborg.
– Det har fungerat väldigt bra, säger Gustavsson.
I dag finns sex av deras öl på Systembolaget, det senaste släppet där var ölen Monkish 1 december.
På sikt är ändå det stora målet att ha ett eget bryggeri.
– Det skulle bli lite mer personligt och då skulle det gärna få finnas en smakbar också, säger Gustavsson.
Nyligen har restaurang Upper House tagit in en av deras öl i ett av sina dryckespaket. Det ser de båda bryggarna som en fjäder i hatten.
I dag finns sex delägare till bolaget, men det är Therese Mortensen och Fredrik Gustavsson som är de ölansvariga. Övriga fyra i bolaget är Fredrik Larsson, Johan Rudholm, Göran Runberger och Patrik Olesen.
– Klart att man tänker på att en dag kunna leva på det. Kanske är drömlösningen att kombinera det med nuvarande jobb, vi har båda jobb som vi trivs bra med, säger Mortensen.