När Brekeriet drabbades av en infektion i bryggeriet 2013 valde man att gå över helt till att göra suröl. Men i det nya varumärket Wild Bruce ska man lämna bakterierna åt sitt öde.
Sedan infektionen i bryggeriet 2013 har Brekeriet gjort sitt känt för sina suröl och när bröderna Ek väl provat att göra något annat har det inte slagit så väl ut.
– Vi har försökt ett antal år, men är ölen inte sur tror konsumenten att det är fel på den. Det är tvärtom för hur det är för ett vanligt bryggeri, säger André Ek.
Så lösningen blev att plocka upp ett gammalt dotterbolag som skapades i samband med flytten till det nya bryggeriet: Wild Bruce, som förutom Brekeriet och bröderna Ek personligen även har familj, vänner och gamla kollegor som delägare.
– Eftersom det redan fanns så valde vi att bygga på det. Det är inget hemligt och ölen bryggs under samma tak, men det är inte färgat av Brekeriet och andra kunder kanske får upp ögonen för det.
– Det låter lite fult, men det är typ vårt lågprisvarumärke även om priset fortfarande högt jämfört men många lågprisöl på Systembolaget. Men ölen går snabbare att producera än vår Brekeriet-öl och därför kan vi hålla ett lägre pris på dessa.
De första ölen från Wild Bruce kommer på Systembolaget den 7 juni och även om bakterierna inte är med så är ölen fortfarande vildjästa.
– Vi måste ha vildjäst i vår öl. I nuläget har vi inte teknisk bryggkapacitet för att producera en lager eller ipa.
– Så det blir fortfarande i linje med vad Brekeriet gör.
De två öl som nu släpps är en witbier och en saison, men i framtiden planeras även andra klassiska stilar som bitter och porter.
– Vår saison heter Bir och är vår motsvarighet till en lättare lager, men med mer karaktär från jästen.
Wild Bruce wit heter bara Witbier och den lanseras också i en svagare variant.
– Vi har gjort en session-witbier som släpps på Lidl nu i maj.
Grafiskt skiljer sig designen på Wild Bruce öl rätt mycket från Brekeriets. Ett vildsvin är i fokus på alla öl.
– Vi tyckte att det kunde vara bra eftersom vi heter Wild Bruce och vildsvin är wild boar på engelska. Så Tobias Janius skapade ett flygande vildsvin och en klassisk look, där det enda som skiljer mellan ölen är färgen på etiketten och produktnamnet.